Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Zmiany cen paliw na stacjach, chociaż korekcyjne w ujęciu tydzień do tygodnia, to utrzymują się już od początku marca tego roku, kiedy za paliwa płaciliśmy najwięcej. Ceny benzyny i autogazu spadły w tym okresie o 7 groszy na litrze, a oleju napędowego o 9 groszy na litrze. Obecnie średni poziom cen paliw na stacjach jest niższy niż przed tygodniem o 1 – 2 grosze na litrze i wynosi odpowiednio: benzyna bezołowiowa 95 - 5,31 zł/l, benzyna bezołowiowa 98 - 5,54 zł/l, olej napędowy - 5,32 zł/l, autogaz - 2,59zł/l.

Coraz częściej będziemy zadawać sobie pytanie o poziom cen w kolejnych tygodniach ze względu na okres wzmożonych wyjazdów na święta i majowy wypoczynek. Sytuacja nie wygląda szczególnie dramatycznie, ale dalsze obniżki cen benzyn są bardzo mało prawdopodobne. Już dzisiaj poziom marży detalicznej jest najniższy w tym roku co przy dalszym wzroście hurtowych cen benzyn może skłonić właścicieli stacji do podwyżek cen benzyn jeszcze przed świętami.

Korzystniej sytuacja wygląda dla tankujących olej napędowy i autogaz. O ile ceny diesla mogą pozostać stabilne, to dla autogazu możliwe są dalsze obniżki.

Reklama
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 11-04-2014 w Orlenie: 
paliwo cena zmiana w porównaniu do cen z 4-04-2014
Eurosuper 95 4239 PLN/1000l (wzrost o 71 PLN/1000l)
Superplus 98 4338 PLN/1000l (wzrost o 67 PLN/1000l)
olej napędowy 4132 PLN/1000 l (wzrost o 20 PLN/1000l)
olej napędowy grzewczy 2900 PLN/1000 l (wzrost o 22 PLN/1000l)
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 11-04-2014 w Lotosie: 
Eurosuper 95 4238 PLN/1000l (wzrost o 70 PLN/1000l)
Superplus 98 4336 PLN/1000l (wzrost o 64 PLN/1000l)
olej napędowy 4130 PLN/1000 l (wzrost o 17 PLN/1000l)
olej napędowy do celów opałowych 2899 PLN/1000 l (wzrost o 21 PLN/1000l)

Ceny ropy Brent w Londynie w skali tygodnia wzrosły ponad 2 USD/bbl i w piątek rano notowania majowej serii kontraktów utrzymują się powyżej poziomu 107 USD/bbl. Wsparciem dla rynku pozostaje utrzymujące się ryzyko geopolityczne i kolejna fala osłabienia dolara.

Tymczasem Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej nieoczekiwanie dokonała nieznacznej rewizji w górę o 0,01 mln bbl/d prognoz wzrostu światowej konsumpcji ropy w tym roku. Zgodnie z najnowszymi szacunkami światowa konsumpcja paliw wzrośnie w 2014 roku o 1,23 mln bbl/d (1,4%) do 90,4 mln bbl/d. W roku 2015 tempo wzrostu popytu przyspieszy do 1,4 mln bbl/d. W najbliższych dwóch latach tempo wzrostu konsumpcji będzie jednak niższe niż wzrost produkcji w krajach poza OPEC. Zgodnie z prognozami EIA światowa podaż paliw wzrośnie w tym roku 1,6 mln bbl/d, w przyszłym 1,3 mln bbl/d. Głównym źródłem wzrostu produkcji w krajach poza OPEC pozostanie Ameryka Płn. Łącznie w USA i Kanadzie w tym roku produkcja wzrośnie 1,4 mln bbl/d co będzie stanowić 88% łącznego wzrostu produkcji w krajach poza OPEC. Wzrost podaży ropy w krajach poza OPEC automatycznie oznacza mniejszą produkcję OPEC, która w 2013 roku spadła 0,9 mln bbl/d do 30 mln bbl/d. Rok 2014 przyniesie dalszy spadek produkcji kartelu o około 0,2 mln bbl/d, co w konsekwencji doprowadzi do wzrostu wolnych mocy przerobowych OPEC do średniego poziomu 3,6 mln bbl/d w roku 2015 (z około 2,1 mln bbl/d obecnie).

Zapasy benzyn w USA zgodnie z danymi EIA/DoE zmniejszyły się w minionym tygodniu o 5,2 mln bbl do 210 mln bbl i są naj niższe od 5 miesięcy. Spadek rezerw benzyn to efekt wyraźnego wzrostu konsumpcji wraz z początkiem sezonu wiosennego i przestojów remontowych rafinerii. Aktualny poziom konsumpcji benzyn (9 mln bbl/d) jest 8% wyższy w porównaniu z początkiem stycznia tego roku. Dodatkowo w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego USA zużywają 6% więcej benzyn. Zapasy ropy z kolei wzrosły 4 mln bbl do 384 mln bbl/d i cały czas pozostają znacznie powyżej średniej dla tej pory roku.

Natomiast zgodnie z oficjalnymi danymi rządowymi w marcu import ropy do Chin spadł 7,8% m/m do 5,54 mln bbl/d. W skali całego pierwszego kwartału Chiny zaimportowały jednak średnio 6,06 mln bbl/d czyli 8,3% więcej niż przed rokiem. Co ciekawe w marcu Chiny stały się eksporterem netto produktów gotowych po raz pierwszy od początku 2010 roku.