Ok. 57 proc. polskich firm rodzinnych ocenia swoją sytuację ekonomiczną w najbliższych miesiącach jako bardzo dobrą lub dobrą (w Europie odsetek ten wynosi 70 proc.), wynika z raportu KPMG w Polsce i Inicjatywy Firm Rodzinnych pt. „Barometr firm rodzinnych". Od średniej europejskiej polskie firmy rodzinne bardziej odbiegają w kwestii prowadzenia działalności zagranicznej - robi to 45 proc. z nich, podczas gdy w badanych krajach europejskich 72 proc..

"57 proc. polskich i 70 proc. europejskich firm rodzinnych ocenia sytuację ekonomiczną swojej firmy w najbliższych miesiącach jako bardzo dobrą lub dobrą. Wyniki badania wskazują, że sytuacja w sektorze firm rodzinnych jest stabilna. Odsetek przedsiębiorców pozytywnie oceniających swoją kondycję ekonomiczną utrzymał się na takim samym poziomie w Polsce, co w pozostałych 17 państwach w Europie. Dodatkowo, udział firm negatywnie oceniających sytuację finansową po raz kolejny spadł. Na koniec 2014 roku wyniósł on jedynie 7 proc. dla Polski i 5 proc. dla krajów europejskich" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

>>> Czytaj też: Luksus po polsku, czyli portret bogatego Kowalskiego

Podobnie sytuacja kształtuje się dla przychodów i zatrudnienia w sektorze firm rodzinnych. W odniesieniu do poprzedniej edycji badania zmalał udział firm, które zmniejszyły poziom przychodów i zatrudnienia na rzecz tych, które go zwiększyły lub utrzymały. W Polsce tylko 15 proc. firm rodzinnych odnotowało spadek przychodów, podczas gdy pół roku temu wskazywała na to co czwarta firma. Redukcja zatrudnienia miała miejsce w co dziesiątym przedsiębiorstwie, podano również.

Reklama

Tylko 45 proc. polskich firm rodzinnych prowadzi działalność zagraniczną, podczas gdy w skali Europy odsetek ten wynosi aż 72 proc.

"To jeden z nielicznych parametrów, dla którego polskie przedsiębiorstwa tak znacznie odbiegają od średniej europejskiej. Można znaleźć wiele przyczyn tej sytuacji. Na pewno należą do nich brak odpowiedniej wiedzy na temat funkcjonowania rynków zagranicznych, czy możliwości i warunków sprzedaży konkretnych produktów i usług w innych państwach. Wiąże się to również z innymi obawami, które sprawiają, że przedsiębiorcy dużo pewniej czują się na rodzimym rynku i to właśnie w kraju chcą dalej rozwijać swoją działalność" – skomentował partner w dziale audytu w KPMG w Polsce Mirosław Grabarek, cytowany w komunikacie.

Raport wykazał także, że 63 proc. polskich firm rodzinnych obawia się obecnie coraz wyższych kosztów pracy (8 proc. więcej, niż w poprzedniej edycji badania). Barierą nie jest natomiast dostęp do finansowania - badanie KPMG pokazuje, że tylko 13 proc. polskich firm rodzinnych miało problemy z uzyskaniem finansowania w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Oznacza to spadek o połowę, bo w poprzedniej edycji badania na takie problemy wskazywało aż 26 proc. przedsiębiorców w Polsce.

>>> Czytaj też: Polska bogata i rozsądna. Za rok milion Polaków będzie zarabiać 85 tys. rocznie