W 2009 roku dynamika wzrostu wartości sprzedaży leków zwolni i sięgnie 5-7 proc. Nie ma to jednak związku z kryzysem w gospodarkach na świecie, lecz z tym, że tegoroczny wzrost będzie wysoki. Dynamiki nie uda się utrzymać - uważa Piotr Kula, prezes firmy PharmaExpert, która monitoruje rynek leków.
Dodaje, że sektor farmaceutyczny nie jest narażony na spadki w związku z kryzysem, bo leki to jeden z tych towarów, z których rezygnuje się w ostatniej kolejności. Jednak zdaniem producentów kryzys może mieć wpływ na sprzedaż.
- Rynek farmaceutyczny nie jest oderwany od całej gospodarki - mówi Krzysztof Jakubiak z Polpharmy, największej krajowej fabryki leków.
- Kryzys skłoni do wyboru preparatów w niższej cenie - uważa Michał Nitka, dyrektor generalny Plivy Kraków.
Nawet wolniejszy wzrost rynku oznacza, że w 2009 roku w aptekach wydamy na leki ponad 25 mld zł. Na koniec tego roku wartość sprzedaży leków sięgnie 23,4 mld zł - 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
- Wynik będzie lepszy, niż oczekiwaliśmy. Po pierwsze dlatego, że ubiegły rok był dość słaby, więc punkt odniesienia był niski. W sprzedaży leków warunkiem determinującym zakupy jest pogoda, a wrzesień i październik sprzyjały chorowaniu - wyjaśnia Piotr Kula.
W całym 2008 roku na leki refundowane (które są dostępne na receptę) Polacy zapłacą 10,9 mld zł. Na preparaty dostępne bez recepty: leki przeciwbólowe, preparaty witaminowe, suplementy diety itp., wydamy aż 7,8 mld zł.
- Wydatki na refundację leków sięgną 7,3 mld zł - wylicza Piotr Kula.
W przyszłym roku kwota będzie podobna, a to, według Cezarego Śledziewskiego z Polskiego Związku Pracodawców Firm Farmaceutycznych, może oznaczać lekkie spowolnienie.
- Ale wcale nie musi. Polacy to wciąż najszybciej starzejący się naród w Europie, a ludzie w podeszłym wieku więcej wydają na lekarstwa - mówi Cezary Śledziewski.
Mimo że większości leków w Polsce nie wolno reklamować, szacuje się, że w tym roku koncerny wydadzą na reklamę przeszło 1,3 mld zł. Z każdym rokiem kwoty na promocje i marketing rosną o kilkaset tysięcy złotych.
Maciej Szczepaniuk, dziennikarz działu Biznes Gazety Prawnej