Rośnie góra zużytych baterii z elektrycznych aut. Co z nimi zrobić?
Pierwsze partie akumulatorów z pojazdów elektrycznych i hybrydowych właśnie teraz osiągają wiek "emerytalny". Co się z nimi stanie? Czy wylądują na wysypisku? Niekoniecznie. Zużyte baterie wcale nie muszą być składowane na wysypisku odpadów. Zamiast tego dostaną drugie życie.
1
"Producenci samochodów mają narastający problem, który już zaczynamy widzieć: ogromna liczba zużytych akumulatorów" - powiedział agencji Bloomberg Johan Stjernberg, dyrektor generalny Box of Energy AB, szwedzkiej firmy współpracującrj z Porsche i Volvo Cars.
Prognoza BNEF na najbliższe dziesięciolecia jest oszałamiająca. Do 2030 r. nastąpi 25-krotny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną w przypadku pojazdów elektrycznych. Według paryskiego Avicenne Energy samochody stały się największym "użytkownikiem" akumulatorów litowo-jonowych, wyprzedzając dotychczasowego lidera - elektronikę użytkową.
Do 2040 r. ponad połowa sprzedaży nowych samochodów i jedna trzecia światowej floty – szacowana na 559 milionów pojazdów - będzie miała napęd elektryczny. Według BNEF do 2050 r. firmy zainwestują około 550 miliardów dolarów w akumulatory domowe, przemysłowe i sieciowe.
Forsal.pl
2
Dlatego ponowne wykorzystanie demontowanych z samochodów baterii z długim terminem przydatności jest tak ważne. "Logika stoi za ekonomią cyrkulacyjną" - powiedział Cecile Sobole, menedżer programu w dziale EV Renault SA. Litowo-jonowe akumulatory z samochodów osobowych i autobusów mogą zbierać i rozładowywać energię elektryczną przez kolejne siedem do dziesięciu lat po wycofaniu ich z pojazdów poruszających się po drogach.
O spadku wydajności baterii EV świadczy mniejsza liczba przejechanych kilometrów na jednym ładowaniu. Komponenty zazwyczaj będą wymieniane po około dziesięciu latach w samochodach rodzinnych i co cztery lata w autobusach i taksówkach o intensywniejszym działaniu.
Zdemontowane baterie nie są w stanie zasilać już pojazdu osobowego, ale są idealne do mniej wymagających zadań, takich jak przechowywanie energii elektrycznej z paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz gromadzenie energii z regularnego połączenia sieciowego, podczas gdy prąd z sieci jest tańszy.
Forsal.pl
3
"Akumulator litowo-jonowy właściwie nigdy nie umiera", powiedział Hans Eric Melin, założyciel londyńskiego Circular Energy Storage Research and Consulting. "To tak, jakbyś wyjął baterię alkaliczną z latarki i umieścił ją w pilocie, gdzie będzie wystarczająco dobra."
Do 2025 r. około trzech czwartych zużytych akumulatorów EV zostanie ponownie wykorzystanych, a następnie poddanych recyklingowi w celu pozyskania surowców, powiedział Melin. Oznacza to, że producenci samochodów i producenci akumulatorów, tacy jak China Contemporary Amperex Technology Ltd., mogą korzystać z tego samego pakietu kilka razy.
Box of Energy, Londyn Powervault Ltd. i Melbourne Relectrify Pty. są jednymi z tych, którzy pomagają opracować programy ponownego wykorzystania ogniw samochodowych. I wielu producentów aut albo z nimi współpracuje, albo robi to samodzielnie.
W piwnicach trzypiętrowego kompleksu mieszkalnego w zachodniej Szwecji, Box of Energy zainstalował srebrne szafki wielkości dużej lodówki. Każda z nich miała 20 modułów akumulatorowych odzyskanych z samochodów hybrydowych Volvo. Przechowują one energię z paneli słonecznych zamontowanych na dachu, aby zasilać windy i oświetlenie w pomieszczeniach wspólnych.
"Do tej pory działało to bez zarzutu", powiedział Lennart Nord, opiekun budynków w Göteborgu.
Technologia ta może obniżyć rachunki za prąd w gospodarstwach domowych o ponad jedną trzecią, powiedział Powervault, który planuje tego lata wykorzystać zestawy akumulatorów Renault Zoe do użytku w domach i szkołach w Anglii.
Forsal.pl
4
Większe systemy również mogą obniżyć koszty dla firm. Akumulatory z Nissana Leaf pomogą wkrótce oświetlić ulice w japońskim nadmorskim miasteczku Namie, które odbudowuje się po katastrofie w pobliskiej elektrowni atomowej Fukushima Daiichi.
W przyszłym roku Toyota, producent hybrydy Prius, zainstaluje zużyte baterie z aut w sieci 7-Eleven w Japonii. Akumulatory hybrydowe będą magazynować energię z paneli słonecznych, a następnie zasilać chłodziarki do napojów, podgrzewacze, grille czy inne tego typu urządzenia wykorzystywane w sklepach.
Typowa bateria EV demontowana z aut zachowuje około 50 procent do 70 procent zdolności magazynowania energii, powiedział Tom Zhao, dyrektor zarządzający ds. globalnej sprzedaży grupy BYD. Firma wspierana przez Warrena Buffeta wykorzystuje ogniwa z drugiej ręki do zasilania bezprzewodowych wież transmisyjnych w jednym z największych chińskich systemów magazynowania energii w Shenzhen.
Forsal.pl
Powiązane
Reklama
Reklama