14 cech, po których poznasz prawdziwego lidera
Przywództwo. Co przesądza o tym, że niektórym się udaje, innym nie? Jak być wiarygodnym, wzbudzać zaufanie i zaangażowanie? Serwis GoWork.pl, przeprowadził anonimową ankietę wśród swoich użytkowników, by sprawdzić, co ich zdaniem wyróżnia skutecznych liderów. Sukces kryje się za poniższymi wskazówkami.
Przywództwo. Co przesądza o tym, że niektórym się udaje, innym nie? Jak być wiarygodnym, wzbudzać zaufanie i zaangażowanie? Serwis GoWork.pl, przeprowadził anonimową ankietę wśród swoich użytkowników, by sprawdzić, co ich zdaniem wyróżnia skutecznych liderów. Sukces kryje się za poniższymi wskazówkami.
1 Wizja liderów jest jasna i przejrzysta. Najlepsi wiedzą jednak, że dróg prowadzących do celu jest wiele. Dlatego gdy przygotowują plan działania, pozostają otwarci na różne rozwiązania i argumenty.
ShutterStock
2 Dotrzymują obietnic, mówią prawdę i wywiązują się z powierzonych zadań - to główne znaki rozpoznawcze dobrego lidera. Podwładni są w stanie wiele wybaczyć swojemu przełożonemu, jeśli tylko mu ufają.
ShutterStock
3 Przejrzystość jest niezwykle istotna jeżeli chodzi o wizję. Trudno dotrzeć do nieokreślonego targetu lub uwierzyć w informację zawierającą nieścisłości. Liderzy są precyzyjni, zwięźli i jasno komunikują zarówno swoje pomysły i zasady jakimi się kierują, jak sprzeciw.
ShutterStock
4 Gdy pracownicy czują się wysłuchani pozostają oddani firmie i wizji jej przyświecającej. Dlatego aż 17 procent pracowników, za najważniejszą cechę lidera uważa umiejętność słuchania. Najbardziej efektywni przywódcy podczas spotkań z zespołem pozostają w pełni skupieni na swoim zespole. Wiedzą, że inni podążają za liderem który myśli o ich priorytetach i przemawia w ich imieniu, a tylko ten kto słucha może to zrobić.
ShutterStock
5 Jak wynika z dyskusji na stronie gowork.pl/opinie, nie warto „osładzać” złych wiadomości, próbować kamuflować błędów czy umniejszać ryzyko. Takie zabiegi zawsze odbierane są, całkiem słusznie, jako próba mydlenia oczu i często powodują falę krytycznych opinii. Dobrzy przywódcy przedstawiają dokładny obraz sytuacji i skupiają się na tym jak pokonać problem i iść naprzód.
ShutterStock
6 Ludzie oczekują, że ich lider będzie źródłem wiedzy i pozwoli im się rozwinąć. Dostarczając nowych informacji pracownikom i odpowiednio ich motywując niekiedy prowokacyjnymi pytaniami sprzyjamy koncepcyjnemu myśleniu i pobudzamy ich kreatywność.
ShutterStock
7 Gdy puszczają nerwy a plany idą kompletnie inaczej niż powinny, dobry przywódca zachowuje spokój. W obliczu przeszkód i trudności i ogólnie odczuwalnej presji, potrafią zachować pewność siebie i zarządzać kierując się chłodną analizą.
ShutterStock
8 Opanowanie w sytuacjach, gdy sprawy idą nie tak jak oczekiwaliśmy nie oznacza ignorowania wpływu jakie poszczególne czynniki miały na wywołanie tego kryzysu. Dobry lider dostraja się do emocji panujących w zespole i odpowiednio na nie reaguje. Potrafią spojrzeć na sytuację z perspektywy swoich podwładnych. W zależności jaka atmosfera towarzyszy danym wydarzeniom, sposób komunikowania się powinien być uzależniony od atmosfery panującej w zespole.
ShutterStock
9 Począwszy od sposobu ubierania się do pracy, poprzez język stosowany w biurze, aż po sposób wzajemnego traktowania się. Liderzy wiedzą, że zachowanie i prezentacja wpływają na kulturę organizacji, dlatego przede wszystkim sami powinni dawać dobry przykład.
ShutterStock
10 Możemy to nazywać zwiększonym stanem świadomości, intuicją, inteligencją emocjonalną – najlepsi z najlepszych po prostu to mają. Potrafią czytać między wierszami. Aby być dobrym liderem musimy mieć oczy szeroko otwarte i uważnie śledzić co dzieje się na świecie, jakie są trendy związane z naszą branżą i umieć wyciągać słuszne wnioski. Dzięki temu inni będą postrzegać cę jako fachowca, który ma zdolność przewidywania w jakim kierunku należy się rozwijać.
ShutterStock
11 Zwroty grzecznościowe takie jak „proszę” i „dziękuję” nigdy nie wychodzą z mody, a z pewnością nie powinny wychodzić ze słownika dobrego przywódcy. Publiczne podkreślanie wkładu poszczególnych pracowników w sukces zespołu buduje zaufanie i wiarygodność. Jeżeli więc nadarza się okazja, by kogoś pochwalić – nie wahaj się!
ShutterStock
12 Niezależnie od tego czy spotykacie się przy konferencyjnym stole czy na openspac'e staraj się zająć taką pozycję, by wszyscy dobrze cię widzieli. Nie unikaj też kontaktu wzrokowego – staraj się przemawiać tak, by wszyscy mieli wrażenie, jakbyś kierował swoje słowa bezpośrednio do każdego z nich.
ShutterStock
13 Dobry lider nie popisuje się, nie próbuje podkreślać swojej pozycji, ani dokarmiać swojego ego. Myślą o tym co ludzie chcieliby od niego usłyszeć, jak mówić, by do nich dotrzeć. Nie znaczy to, że mówią ludziom tylko to co ci chcieliby usłyszeć, wręcz przeciwnie – mówią to co ważne i potrzebne, nawet jeżeli oznacza to przekazanie złych wiadomości.
ShutterStock