Carrefour zniknie z Polski?

Firma planuje sprzedać swoje sieci w Polsce i na Tajwanie – donosi francuski serwis challenges.fr. Serwis nie podał, skąd uzyskał te informacje, ale wskazuje, że do przeprowadzenia audytu w tej sprawie wynajęto KPMG.

Reklama

Carrefour „rozpoczął refleksję na temat masy krytycznej swoich spółek zależnych i przyszłej konsolidacji, sojuszy czy zbycia” – skomentował w czwartek rzecznik prasowy Carrefour. Dodał, że przegląd operacji jest dopiero we wczesnej fazie i żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte.

"Nie ma prawdziwych nabywców"

Idea wycofania się sieci Carrefour z Polski nie jest nowa, ale „problem z Polską jest taki, że nie ma prawdziwych nabywców” – uważa Fabienne Caron, analityczka z Kepler Cheuvreux. Carrefour w Polsce generuje ok. 1,8 mld euro ze sprzedaży przy niskich marżach – dodaje Caron.

Polski rynek spożywczy jest bardzo konkurencyjny, szczególnie w obszarze towarów ogólnych. W tym roku brytyjska sieć Tesco zakończyła sprzedaż swoich sklepów w Polsce duńskiej grupie Salling Group A/S za ok. 165 mln funtów.

Zablokowanie przejęcia sieci Carrefour przez Kanadyjczyków

W styczniu 2021 roku francuski rząd zablokował próbę przejęcia sieci Carrefour przez kanadyjski Alimentation Couche-Tard za 20 mld dol., powołując się na „suwerenność żywnościową”.

W efekcie tej decyzji dyrektor wykonawczy Carrefour, Alexandre Bompard, który objął stanowisko w 2017 roku, został zmuszony od odłożenia planów fuzji z kanadyjską firmą.

Sieć Carrefour zatrudnia we Francji około 100 tys. osób, co sprawia, że jest największym prywatnym pracodawcą nad Loarą.