Według nowych planów chiński producent samochodów planuje produkcję swojego flagowego modelu Omoda 5 EV w Hiszpanii od października 2025 r., dowiedział się Bloomberg. Powodem przesunięcia uruchomienia montowni w Barcelonie są unijne cła na samochody elektryczne z Chin. Chery ocenia, w jaki sposób taryfy wpłyną na jego plan sprowadzenia częściowo zbudowanych samochodów do montażu końcowego, informatorzy Bloomberga.

Agencja przypomina, że dodatkowe cła UE w wysokości do 38 proc. na importowane chińskie pojazdy elektryczne tymczasowo weszły w życie w lipcu, ale nadal podlegają negocjacjom między Brukselą a Pekinem. Nowe cła, które stanowią dodatek do już istniejącej 10 proc. opłaty importowej, zaczną normalnie obowiązywać na początku listopada, chyba że sprzeciwi się temu kwalifikowana większość państw członkowskich.

Wzrost napięcie na linii Chiny - UE

Cła podsyciły napięcia handlowe i zmusiły producentów samochodów w Europie i Chinach do ponownego rozważenia planów dotyczących samochodów elektrycznych w regionie.

Jednym ze sposobów ominięcie dodatkowych taryf ma być przeniesienie produkcji z Chin do Europy. Chery, BYD i inni chińscy producenci planują otwarcie zakładów na terenie Starego Kontynentu.

Pedro Sanchez jest przeciwny cłom

Jednym z celów działań chińskich koncernów motoryzacyjnych jest Hiszpania, która liczy na to, że Chery przywróci ponad 1000 miejsc pracy w byłym zakładzie Nissan Motor w Barcelonie. Być może dlatego premier Pedro Sanchez wyłamał się z szeregu UE. W tym miesiącu podczas podróży do Chin, gdzie spotkał się z lokalnymi producentami samochodów, w tym z Chery, Sanchez ogłosił swój sprzeciw wobec nowych ceł.

Postawa premiera Hiszpanii chyba przypadła do gusty Chińczykom, bo oświadczeniu prasowym po spotkaniu Chery poinformowało, że zwiększy swoje inwestycje w Hiszpanii.

Rozczarowanie związków zawodowych

Nowy plan Chery wywołał tarcia z pracownikami związkowymi, którym obiecano ponad 600 pełnoetatowych miejsc pracy w Barcelonie od 1 października. Całkowicie elektryczny Omoda 5 zostanie wprowadzony na rynek w czwartym kwartale tego roku.

Kierownicy zakładu, będącego wspólnym przedsięwzięciem Chery i Ebro, poinformowali związek zawodowy, że mogą zatrudniać pracowników tylko na część etatu, powiedział rzecznik związku zawodowego SIGEN-USOC agencji Bloomberg.