"To więcej o 11%, czyli o ponad 200 zł, w porównaniu z kwotą, którą deklarowaliśmy rok wcześniej. Szczególnie widoczne zmiany dotyczą żywności, napojów oraz podróży. Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen w sklepach i na stacjach benzynowych, które dostrzega ponad 70% społeczeństwa. Na te same produkty, które kupowaliśmy w zeszłym roku, w tym trzeba przeznaczyć więcej" - powiedziała dyrektor w dziale konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte Anita Bielańska, cytowana w komunikacie.

Niemal połowa Polaków (47%) ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. W porównaniu z rokiem poprzednim (ponad 70%) widoczna jest znaczna tendencja spadkowa. Zakupy świąteczne wcześniej chce zrobić 38% ankietowanych. Z kolei 35% ograniczy wydatki na konsumpcję, zaś 32% zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych, wskazano w materiale.

"Główną zmienną w zachowaniu Polaków w okresie świątecznym jest chęć spędzenia czasu w domu, unikanie publicznych miejsc, zrobienie świątecznych zakupów wcześniej, przy jednoczesnym ograniczeniu wizyt w sklepach stacjonarnych. Jest to oczywiście związane z pandemią COVID-19. Niemal trzy czwarte badanych spędzi święta w domu, 23% u rodziny lub znajomych, a 3% w podróży po Polsce lub za granicą" - dodała Bielańska.

Prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana w sklepach online (47%). W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85%). Kanały online będziemy wybierać przy produktach związanych z podróżami i spędzaniem czasu wolnego (71%) oraz poszukując elektroniki (64%) i zabawek czy książek (63%). W pozostałych kategoriach różnice nie są już tak znaczące. Ci, którzy decydują się na zakup kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów czy artykułów sportowych, równie chętnie wybierają sklepy online co stacjonarne. Preferowanym sposobem płatności nadal jest gotówka (30%), najpopularniejszą formą online jest płatność kartą (15%).

Reklama

Badanie online przeprowadzono w dniach 1-18 listopada 2021 roku, wśród blisko 1 tys. respondentów w wieku od 18 lat.

(ISBnews)