PKP Cargo uzyskało zgody korporacyjne na wdrożenie programu dobrowolnych odejść obejmujący ok. 1300 pracowników z grupy kapitałowej, poinformowała spółka. Łączny koszt procesu wyniesie ok. 87 mln zł, a zawiązana na ten cel rezerwa obciąży wynik IV kw. 2014 r.

"Zarząd PKP Cargo, w związku z uzyskaniem zgód korporacyjnych wymaganych dla wdrożenia w spółkach grupy kapitałowej PKP Cargo modelu optymalizacji zatrudnienia w postaci Programu dobrowolnych odejść, informuje iż maksymalna łączna wartość zobowiązań wynikających z realizacji PDO w spółce i spółce zależnej PKP Cargotabor jest szacowana na poziomie około 87 mln zł. Powyższa kwota zobowiązań zakłada, iż z PDO skorzysta około 1000 pracowników spółki oraz około 300 pracowników spółki zależnej Cargotabor" - czytamy w komunikacie.

Spółka podała, że zapisy do programu rozpoczną się 29 grudnia 2014 r i potrwają do 15 stycznia 2015 r. Warunkiem skorzystania z programu przez pracownika jest uzyskanie zgody pracodawcy. Pracownicy, którzy przystąpią do PDO otrzymają potwierdzenie takiej zgody do 26 stycznia 2015 r. i przestaną być pracownikami danej spółki GK PKP Cargo od 1 lutego 2015 r.

"Jednocześnie zarząd spółki informuje, iż rezerwa na przyszłe zobowiązania z tytułu PDO, zostanie ujęta w księgach GK PKP Cargo po uzyskaniu przez spółkę i Cargotabor informacji o faktycznej liczbie pracowników korzystających z PDO. Rezerwa ta obciąży wynik za IV kwartał 2014 r." - czytamy dalej.

Reklama

Prezes PKP Cargo Adam Purwin poinformował w ubiegłym tygodniu, że chce zaproponować swoim pracownikom w ramach programu dobrowolnych odejść do 36-krotności miesięcznej pensji (często ponad 100 tys. zł).

>>> Czytaj więcej: 100 tys. zł za odejście z pracy? PKP Cargo proponuje pracownikom "miękkie lądowanie"

Prawie wszystkich pracowników PKP Cargo (95 proc.) obejmują wieloletnie gwarancje zatrudnienia, wynikające z zawartego w 2013 roku paktu gwarancji pracowniczych. W myśl postanowień tego paktu, ponad 20 tys. pracowników otrzymało również akcje pracownicze, stając się akcjonariuszami spółki z pełnym prawem do dywidendy. Akcje te będą mogły być sprzedane przez pracowników 30 października 2015 roku. Średnia wartość akcji w posiadaniu jednego pracownika to obecnie ok. 5 tys. zł (jest uzależniona od kursu akcji PKP Cargo na GPW).

Program dobrowolnych odejść nie zmienia żadnego z warunków paktu gwarancji pracowniczych. Jest to kolejny element przemyślanej strategii elastycznego podejścia do kwestii zatrudnienia. W tym roku PKP Cargo zatrudniło prawie 500 osób, z czego zdecydowana większość zostanie wyszkolona w ciągu 1,5-2 lat na maszynistów. Koszt szkoleń wyniesie łącznie ponad 20 mln zł.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59 proc. według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.