W ceremonii podpisania porozumienia na China Auto Forum w Szanghaju wzięło udział kierownictwo 16 firm, w tym BYD, Nio, Xpeng, Geely, Chery Automobile oraz Tesla, która była jedyną zagraniczną marką. Firmy zobowiązały się do przestrzegania czterech punktów zawartych w dokumencie.

Inne firmy zaangażowane w porozumienie to: FAW Group Group., BAIC Group, JAC Motors, Dongfeng Motor, GAC Group, SAIC Motor Corp., Sinotruk, Great Wall Motor, Chongqing Changan Automobile i Chery Automobile.

Początek wojny cenowej

Reklama

Tesla, producent pojazdów elektrycznych z siedzibą w Austin w Teksasie, zaczął obniżać ceny w Chinach pod koniec zeszłego roku. Agresywna polityka cenowa Tesli sprawiła, że inne duże marki zaczęły udzielać dużych rabatów na początku 2023 r., gdy sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach zaczęła spadać.

W centrum wojny cenowej znalazły się Tesla i BYD, czyli największa chińska marka samochodów. Już w marcu niektóre modele wyprodukowane w fabryce Tesli w Szanghaju były o 14 proc. tańsze niż w 2022 roku.

ikona lupy />
Samochody z rabatem w Chinach / Bloomberg

Osłabienie popytu na chińskim rynku wynikało częściowo ze spuścizny po pandemii Covid-19, a także z oczekiwań, że ceny samochodów będą nadal spadać. Wynikiem słabszej sprzedaży było nagromadzenie zapasów, które utorowało drogę do wprowadzenia rabatów na niesprzedane auta. Załamanie na rynku pojazdów elektrycznych zwiększyło również obawy chińskiego rządu, który prowadzi kampanię promującą pojazdy elektryczne na obszarach wiejskich mającą na celu wzmocnienie przemysłu samochodowego i wzrost sprzedaży.

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych poleciło Chińskiemu Stowarzyszeniu Producentów Samochodów zebranie 16 firm w celu podpisania paktu, powiedział przedstawiciel Partii Komunistycznej Miao Wei podczas czwartkowej imprezy.

Stabilizacja rynku

Już przed czwartkowym podpisaniem umowy między producentami pojawiły się oznaki, że trend obniżek cen słabnie. Cięcia stały się mniej agresywne, a w niektórych przypadkach ceny zostały skorygowane w górę, gdy sprzedaż zaczęła się rozkręcać. Dostawy z zakładów Tesli w Szanghaju w czerwcu wzrosły o prawie 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Także chińscy producenci samochodów, tacy jak BYD i Li Auto Inc., również odnotowali wzrosty. Władze spodziewają się, że sprzedaż pojazdów napędzanych energią elektryczną w zeszłym miesiącu wzrosła o 30 proc. w porównaniu do czerwca 2022 r.

„Rynek prawdopodobnie spodziewał się końca wojny cenowej, ponieważ w ostatnich miesiącach obserwujemy dość solidny popyt na pojazdy elektryczne” – powiedziała Joanna Chen, analityk Bloomberg Intelligence. „Producenci samochodów będą coraz bardziej polegać na nowych modelach, aby podnieść sprzedaż”.

Oto szczegóły porozumienia, które jednak nie jest wiążące:

  • Przestrzegaj zasad i przepisów branżowych, reguluj działania marketingowe, utrzymuj uczciwą konkurencję i nie zakłócaj jej za pomocą "nienormalnych cen";
  • Zwracaj uwagę na stosowane działania (metody) marketingowe i reklamowe, nie wyolbrzymiaj ani nie używaj fałszywej reklamy w celu przyciągnięcia uwagi lub zdobycia nowych klientów;
  • Stawiaj na pierwszym miejscu jakość, poprawiaj jakość życia klientów, oferując wysokiej jakości produkty i usługi;
  • Promuj podstawowe społeczne wartości, aktywnie wypełniaj obowiązki wobec społeczeństwa i przyjmuj na siebie dużą odpowiedzialność za utrzymanie stałego wzrostu, wzmacnianie zaufania i zapobieganie nadużyciom.