Pokolenie Z „nie różni się tak bardzo od starszych" – pisze Spiegel. Młode osoby „chcą pracować, a nie tylko się bawić" – zaznacza inicjatorka badania Felicia Ullrich, zaprzeczając stereotypom. Jak dodaje, młodzi chcą „wykorzystać swoje umiejętności i dalej się rozwijać".

„Spiegel" przypomina, że „generacja Grety" (nawiązanie do młodych osób i strajków klimatycznych, których inicjatorką jest szwedzka aktywistka Greta Thunberg - red.) kojarzy się z grupą ludzi, która przy wyborze miejsca pracy, bierze pod uwagę np. kwestie związane z ekologią oraz społeczeństwem.

Pokolenie Z na rynku pracy – co jest ważne dla młodych osób?

Reklama

Nowe badanie pokazuje jednak, że młode osoby mają „dość tradycyjny sposób myślenia".

  • 46,8 proc. ocenia, że „zaangażowanie firmy w kwestie społeczne, środowiskowe i klimatyczne” jest ważne;
  • 92,1 proc. uważa, że liczą się „możliwości na rynku pracy w wyuczonym zawodzie";
  • 82,8 proc. przyznaje, że istotne jest wysokie wynagrodzenie;
  • 68,8 proc. traktuje priorytetowo szkolenia osobiste lub zawodowe;
  • 84,9 proc. upomina się o wolne weekendy;
  • 60,2 proc. stawia na brak pracy zmianowej;
  • 44,8 proc. chce krótszego tygodnia pracy.

Autorzy badania (biorąc pod uwagę wyniki) podkreślają, że pokoleniu Z „nie chodzi o ratowanie świata w pracy". Głównym celem młodych osób jest samorealizacja.

*W badaniu „Trainee Recruiting Trends 2023"wzięło udział 4284 uczniów i stażystów oraz 1639 osób odpowiedzialnych za szkolenia (większość z nich urodziła się w latach 1965-1990). Jak zaznacza, „Spiegel” celem badania było porównanie perspektywy młodych osób ze starszymi pokoleniami.