Pokolenie Z „nie różni się tak bardzo od starszych" – pisze Spiegel. Młode osoby „chcą pracować, a nie tylko się bawić" – zaznacza inicjatorka badania Felicia Ullrich, zaprzeczając stereotypom. Jak dodaje, młodzi chcą „wykorzystać swoje umiejętności i dalej się rozwijać".
„Spiegel" przypomina, że „generacja Grety" (nawiązanie do młodych osób i strajków klimatycznych, których inicjatorką jest szwedzka aktywistka Greta Thunberg - red.) kojarzy się z grupą ludzi, która przy wyborze miejsca pracy, bierze pod uwagę np. kwestie związane z ekologią oraz społeczeństwem.
Pokolenie Z na rynku pracy – co jest ważne dla młodych osób?
Nowe badanie pokazuje jednak, że młode osoby mają „dość tradycyjny sposób myślenia".
Oto co jest ważne dla pokolenia Z (według badania „Trainee Recruiting Trends 2023")*:
- 46,8 proc. ocenia, że „zaangażowanie firmy w kwestie społeczne, środowiskowe i klimatyczne” jest ważne;
- 92,1 proc. uważa, że liczą się „możliwości na rynku pracy w wyuczonym zawodzie";
- 82,8 proc. przyznaje, że istotne jest wysokie wynagrodzenie;
- 68,8 proc. traktuje priorytetowo szkolenia osobiste lub zawodowe;
- 84,9 proc. upomina się o wolne weekendy;
- 60,2 proc. stawia na brak pracy zmianowej;
- 44,8 proc. chce krótszego tygodnia pracy.
Autorzy badania (biorąc pod uwagę wyniki) podkreślają, że pokoleniu Z „nie chodzi o ratowanie świata w pracy". Głównym celem młodych osób jest samorealizacja.
*W badaniu „Trainee Recruiting Trends 2023"wzięło udział 4284 uczniów i stażystów oraz 1639 osób odpowiedzialnych za szkolenia (większość z nich urodziła się w latach 1965-1990). Jak zaznacza, „Spiegel” celem badania było porównanie perspektywy młodych osób ze starszymi pokoleniami.