Oto 10 umiejętności pracownika przyszłości
Globalizacja, gwałtowny rozwój technologii oraz przejęcie części ludzkich obowiązków przez roboty będzie wymagało od ludzi całkiem nowych kompetencji. Autorzy raportu „Future Work Skills 2020” z Instytutu Przyszłości przy Uniwersytecie w Phoenix wyróżniają 10 kluczowych cech pracownika przyszłości.
.
1 1. Głębsze wnioskowanie - zdolność do rozpoznawania głębszego znaczenia lub ważności tego, co jest wyrażane. Jedynie czynności rutynowe i powtarzalne będą mogły być wykonywane przez roboty. Pozostaje cały szereg umiejętności, których komputer nie będzie zdolny opanować, jak np. wyciąganie głębszych wniosków, wykraczających poza schemat.
ShutterStock
2 2. Inteligencja emocjonalna – zdolność do kontaktu z drugim człowiekiem w głęboki i bezpośredni sposób, który umożliwia odczuwanie i stymulację określonych reakcji. Pracownicy z wysoką inteligencją emocjonalną potrafią szybko ocenić emocje innych ludzi i w odpowiedni sposób dostosować do nich swój głos, gesty, ton etc. Skala emocji w prototypowych robotach jest znacznie węższa, niż ta, którą dysponuje człowiek.
ShutterStock
3 3. Myślenie innowacyjne i adaptacyjne – biegłość w myśleniu nieszablonowym, które wykracza poza utarte schematy.
ShutterStock
4 4. Kompetencje międzykulturowe – zdolność do pracy w różnych warunkach kulturowych. W warunkach postępującej globalizacji umiejętność pracy z ludźmi funkcjonującymi w odmiennych warunkach kulturowych może się okazać kompetencją na wagę złota.
Bloomberg
5 5. Myślenie obliczeniowe – zdolność rozumienia i przekładania ogromnych ilości danych na abstrakcyjne koncepcje. W miarę, jak wzrasta liczba dostępnych danych, ludzie będą musieli umieć przetworzyć ogrom informacji w sensowny sposób.
ShutterStock
6 6. Kompetencje cyfrowe związane z nowymi mediami – umiejętność krytycznej oceny i rozwoju treści, które są prezentowane przez nowe media, jak i umiejętność wykorzystywania nowych mediów do skutecznej komunikacji.
ShutterStock
7 7.Interdyscyplinarność – oczytanie i zdolność do rozumienia koncepcji pochodzących z różnych dziedzin. W obliczu coraz większej złożoności świata i problemów, wąskie specjalizacje nie pozwolą ludziom na odpowiednie zrozumienie rzeczywistości.
ShutterStock
8 8. Myślenie projektowe – umiejętność określania zadań i ich realizacja przy pomocy działania procesowego w celu osiągnięcia oczekiwanych wyników.
ShutterStock
9 9. Praca w informacyjnym szumie – złożoność świata i przeładowanie informacją będzie wymagało od pracowników przyszłości zdolności do rozróżniania i filtracji różnych informacji ze względu na ich ważność i wiarygodność, oraz umiejętności zwiększenia zdolność poznawczych za pomocą rozmaitych technik i narzędzi
ShutterStock