Europejskie firmy z sektora A&D zanotowały wzrost przychodów o 3,7%, a amerykańskie o 2,4%. W kolejnych latach należy spodziewać się dalszego wzrostu w sektorze obronnym, ponieważ kraje - ze względu na zagrożenie terrorystyczne - inwestują w nowe technologie

"Myśląc o roku 2017 i latach następnych należy spodziewać się dalszego wzrostu w sektorze obronnym, ponieważ kraje inwestują w nowe technologie, aby przeciwdziałać wciąż pojawiającym się zagrożeniom terrorystycznym. Portfel zamówień na samoloty sięgający blisko 13,7 tys. sztuk spowoduje, że również branża lotnicza będzie osiągać stabilne wyniki finansowe" - powiedział partner Deloitte w dziale audit & assurance, ekspert ds. przemysłu obronnego Piotr Świętochowski, cytowany w komunikacie.

Spółki reprezentujące branżę lotniczą i obronną w Europie zakończyły 2016 rok 3,7-proc. wzrostem w skali roku, pozostawiając w tyle spółki amerykańskie, które odnotowały wzrost rzędu  2,4%.

"Wynik ten jest echem rezultatów z 2015 roku, kiedy to sektor europejski wzrósł o 8,2%, podczas gdy analogiczne przychody sektora w Stanach Zjednoczonych podniosły się jedynie o 1,4%. W 2016 roku firmy europejskie zawdzięczały swój rozwój głównie wynikom osiągniętym przez podsektor lotnictwa i kosmonautyki, który zwiększył swoje przychody o 6,7% dzięki komercyjnym projektom lotniczym.  Z drugiej strony, europejski podsektor obronny wzrósł tylko o 0,6% w porównaniu do 3,1% wzrostu podsektora obronnego w Stanach Zjednoczonych" - czytamy w raporcie

W 2016 roku globalny sektor lotniczy i obronny urósł o 2,4%, tym samym nieznacznie przekraczając tempo wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 2,3%. Rok temu wzrost w przemyśle A&D wynosił 3,8%. Przychody firm zwiększyły się o 15,7 mld USD i osiągnęły poziom 674,4 mld USD.

Przychody w globalnym przemyśle obronnym wzrosły w 2016 roku o 2,1%, czyli o 7,2 mld USD do sumy 351,3 mld USD. W omawianym okresie globalne wydatki na obronność wzrosły o 0,6%., podczas gdy w USA wzrost ten wyniósł o 1,7%, a w Europie średnio o 2,8%, podano także.

"Wzrost ten to zasługa zarówno przemysłu lotniczego, jak obronnego, których przychody wzrosły odpowiednio o 2,7 i 2,1%. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1 436 nowych samolotów" - powiedział Świętochowski.

W 2016 roku europejskie firmy z sektora A&D zanotowały wzrost przychodów o 3,7%, a amerykańskie o 2,4%. Zysk operacyjny branży w skali globalnej wzrósł o 7,9%, podano także.

"W 2016 roku producenci samolotów i sprzętu lotniczego zwiększyli swoje przychody o 2,7%, do sumy 321,1 mld USD, podczas gdy rok wcześniej było to 6,3%. Europejski sektor lotniczy zanotował wzrost o 6,7%, podczas gdy amerykański mógł się pochwalić jedynie nieznacznym wzrostem przychodów o 1,3%. Liczba zamówień na nowe samoloty wyniosła 13 687 sztuk, co stanowi wzrost o 1,6% w porównaniu do roku poprzedniego. Według szacunków do 2035 roku na rynek trafi około 35 tys. nowych samolotów"- czytamy w komunikacie.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company, choć należy zaznaczyć, że firma w 2016 roku zanotowała spadek przychodów o 1,6 mld. W omawianym okresie wyniosły one 94,6 mld USD. Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (wzrost o 3,3%) oraz Lockheed Martin (wzrost o 4,1%). Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Harris Corp. i sięgnął 46,9%. Spośród 100 analizowanych firm 29 zanotowało spadek przychodów (o 5 mniej niż rok wcześniej).

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej, których przychody sięgnęły ponad 500 mln dolarów. 

>>> Polecamy: Patrioty trafią do Polski najpóźniej w 2022 r.