Na EURO 2012 kibiców przywita w Warszawie umyty Dworzec Centralny, całkiem nowy Zachodni i wyremontowany Wschodni. Za trzy lata nowe oblicza pokażą też dworce we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach i Gdyni.

Budowa nowego Dworca Centralnego zacznie się najwcześniej w 2014 r. Przed EURO 2012 planowana jest jedynie jego renowacja, której koszt wstępnie oszacowano na 22 mln zł - poinformował prezes Grupy PKP Andrzej Wach. Władze PKP nie wykluczają, że koszt prac remontowych na dworcu przekroczy ten budżet.

Renowacja obejmie m.in. perony, oświetlenie i ławki dla pasażerów. Z przejść z hali głównej do miejsc odjazdu pociągów mają zniknąć punkty gastronomiczne i pawilony zasłaniające widok na perony. Zostaną zlikwidowane szyldy, które teraz utrudniają podróżnym odnajdywanie pociągu. Punkty gastronomiczne i handlowo-usługowe przeniosą się na antresolę hali głównej. Na parterze będą kasy biletowe, punkty obsługi podróżnych i salonik prasowy pełniący rolę poczekalni.

Dyrektor zarządzania nieruchomościami i członek zarządu PKP SA Paweł Olczyk zapewnił, że nie przewiduje protestów związanych z przeniesieniem albo likwidacją części punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych. "Od trzech lat porządkujemy umowy z najemcami pawilonów na Dworcu Centralnym, właśnie po to, by w razie potrzeby móc je bez problemu rozwiązać. Najemcy są zadowoleni, że w przyszłości będą pracować w lepszych warunkach" - zapewnił.

Jak mówi prezes Grupy PKP Andrzej Wach, obecnie PKP reguluje stan prawny działek od ulicy Marszałkowskiej do Towarowej. W przyszłym roku kolejarze planują rozpisanie razem z władzami Warszawy międzynarodowego konkursu na projekt przyszłego dworca, jego bezpośredniego otoczenia i pasa ziemi od al. Jana Pawła II do ul. Towarowej. Obecnie ten teren zajmują tory, ale PKP planuje wybudowanie tunelu i zabudowanie przestrzeni nad torowiskiem.

Reklama

"Będziemy też kłaść tory pod linię dla pociągów osiągających wysokie prędkości, która ma powstać w latach 2018-2020. Przyszli projektanci powinni wziąć to pod uwagę" - powiedział Wach. Grupa PKP zamierza zacząć szukać inwestora w 2013 r.

Dodał, że głównym powodem odłożenia remontu najważniejszego stołecznego dworca na lata po EURO 2012 są planowane prace w warszawskim węźle kolejowym. "Nie możemy robić wszystkiego naraz, bo to by doprowadziło do paraliżu ruchu kolejowego w stolicy. Mieszkańcy miasta by nam tego nie wybaczyli" - powiedział Wach.

Jak zapewnił, przebudowa Dworca Centralnego i linii średnicowej (między warszawskimi dworcami Wschodnim a Zachodnim) będzie możliwa dopiero po zakończeniu modernizacji trasy objazdowej przez Dworzec Gdański w październiku tego roku i samej stacji w październiku 2010 r. Pasażerowie zamiast wysiadać w centrum, dojadą do niego metrem. W planach jest także budowa pod torami przejścia dla pieszych, umożliwiającego mieszkańcom komunikację między Żoliborzem a Śródmieściem.

Przed EURO 2012 mają być przebudowane dworce Wschodni i Zachodni. W miejscu dworca Zachodniego powstanie kompleks handlowo-biurowy, pełniący też funkcje dworcowe. Umowa z inwestorem - Nexity Polska - ma zostać podpisana w drugiej połowie roku. Ukończenie prac na dworcu Warszawa Wschodnia jest planowane na pierwszy kwartał 2012 r. Remont będzie kosztował 45 mln zł, o które Grupa PKP wystąpiła do budżetu państwa. Na renowację czeka też stacja Warszawa Stadion, na której w czasie mistrzostw mają wysiadać kibice jadący na Stadion Narodowy. Odnowienie przejścia podziemnego, torów i zadaszenie peronów ma kosztować 90 mln zł, a modernizacja samego dworca około 8,5 mln zł.

Poza stołecznymi dworcami remonty czekają stacje w innych miastach, szczególnie w tych, które będą gospodarzami mistrzostw. W przyszłym roku mają ruszyć prace budowlane na dworcach we Wrocławiu i Poznaniu. Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA, zapewnił PAP, że do końca roku powinien zostać wybrany generalny wykonawca dla dworca we Wrocławiu, a w ciągu najbliższych miesięcy PKP SA planuje wybrać inwestora dla dworca w Poznaniu. Oba mają być gotowe na EURO 2012.

W maju 2012 r. ma zostać oddany do użytku przebudowany dworzec w Katowicach. Nowoczesna konstrukcja ze szkła i betonu ma zastąpić dzisiejszy zaniedbany budynek. Przebudowa nie obejmuje peronów i torów. Na wybór generalnego wykonawcy czeka dworzec w Krakowie.

Szacowany budżet dla dworca we Wrocławiu to około 160 mln zł, remont dworca w Krakowie pochłonie około 119 mln zł, a w Gdyni około 55,5 mln zł. Koszt całej inwestycji w Katowicach - budowy dworca i dwóch budynków - wyniesie 240 mln euro.