Państwowa telewizja CCTV oraz Dcar wspólnie przetestowały zaawansowane systemy wspomagania jazdy poziomu 2 (ADAS) w ponad 20 markach pojazdów elektrycznych w Chinach. Celem testów była ocena wydajność systemów wspomagania jazdy w serii scenariuszy o wyższym ryzyku wypadków na autostradach i w ruchu miejskim.
Wyniki tych badań okazały się niekorzystne dla chińskich producentów. Tesla wyprzedziła chińskich rywali, w tym BYD, Xiaomi i Huawei.
Tesla zdała pięć testów na sześć
Jak wynika z badań Tesla uzyskała najlepszy wynik w teście autostradowym. Spośród 36 przetestowanych modeli aut, Model 3 i Model X Tesli zaliczyły pięć z sześciu scenariuszy. Wyniki chińskich liderów rynku było znacznie gorsze. Denza Z9GT firmy BYD oraz wspierany przez Huawei Aito M9 nie zdały trzech scenariuszy. Jeszcze gorzej wypadł Xiaomi SU7, który zdołał pozytywnie zaliczyć tylko jeden z sześciu testów.
Dobry wyniki bez treningu
Najlepszy wynik testów Tesli osiągnięty na chińskich drogach jest dość zaskakujący, ponieważ z powodu przepisów zakazu eksportu danych, Tesla nie mogła trenować swojego systemu Al na drogach w Państwie Środka, ponieważ Stany Zjednoczone nie zezwalają na trenowanie jej oprogramowania AI w Chinach.
„Ze względu na przepisy zakazujące eksportu danych, Tesla osiągnęła najlepsze wyniki w Chinach, mimo braku lokalnych danych szkoleniowych” – powiedział w piątek prezes Tesli, Elon Musk, na swoim koncie X.
Amerykański producent stara się uzyskać zgodę chińskich regulatorów na przesyłanie danych zapisanych lokalnie w Szanghaju z powrotem do Stanów Zjednoczonych w celu trenowania algorytmów.
Tesla wyznacza trendy w branży
Reuters przypomina, że Wang Yao, zastępca głównego inżyniera Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, powiedział na początku tego miesiąca na forum motoryzacyjnym w Szanghaju, że krajowe marki powinny stawić czoła luce w stosunku do Tesli na rynku pojazdów autonomicznych.
Natomiast dyrektor generalny Xiaomi, Lei Jun powiedział: „Będziemy się nadal uczyć” od Tesli, która wyznacza trendy w branży.
Drogi pakiet Tesli
Pakiet wspomagania jazdy Tesli jest dostępny w Chinach za prawie 9000 dolarów, podczas gdy technologia lokalnych rywali, w tym Xiaomi i BYD nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami, co wywiera presję na przyszłość amerykańskiego producenta samochodów w zakresie autonomicznej jazdy.
Technologia Tesli opiera się wyłącznie na kamerach jako czujnikach i sztucznej inteligencji, podczas gdy większość chińskich konkurentów, w tym BYD, dodatkowo korzysta z lidarów (czujników wykrywania światła i zasięgu) w celu zapewnienia wydajności.
Źródło: Reuters