Veolia Environnement, francuska grupa wyspecjalizowana w dostawach wody, usługach zbierana śmieci, lecz także w transporcie oraz włoski operator kolejowy Trenitalia prowadzą rozmowy, w wyniku których może dojść do uruchomienia trzech linii szybkiej kolei TGV jeszcze przed 2012 rokiem.

Jak twierdzi francuski dziennik „Le Figaro”, który pierwszy poinformował o tych planach, rozmowy w sprawie uruchomienia połączeń z Paryża do Londynu, z Brukseli do Paryża i Lyonu oraz z Paryża do Strasburga i Frankfurtu znajdują się na zaawansowanym etapie.

Obie spółki odmówiły komentarzy. Jednak osoba zapoznana ze sprawą potwierdziła, że rozmowy koncentrują się wokół planu, nakreślonym jeszcze w zeszłym roku przez Veolię podczas dyskusji z liniami Air France, które rozważały wejście na rynek kolejowy w celu uzupełnienie swoich usług przewoźnika lotniczego. Rozmowy te zakończyły się w październiku – dodaje „Le Figaro”.

Wiadomość pojawiła się zaledwie w kilka dni po otwarciu francuskiego rynku międzynarodowych przewozów kolejowych dla konkurencji, co nastąpiło 14 grudnia. Po wielu miesiącach spekulacji na temat potencjalnego rywala dla SNCF, włoska Trenitalia okazała się, jak dotąd, jednym alternatywnym operatorem, który wystąpił z wnioskiem o licencję. Włoska grupa należąca do państwa ma nadzieję na uruchomienie latem tego roku dwa razy dziennie połączeń z Paryża do Mediolanu i z Paryża do Genui.

Reklama

Rywale jednak się skarżą, że chociaż francuski rząd w zeszłym tygodniu ostatecznie wdrożył europejską dyrektywę w sprawie otwarcia międzynarodowych połączeń kolejowych dla konkurencji, warunki przedstawione alternatywnym operatorom w stosunku do państwowej firmy SNCF są mniej niż atrakcyjne. Operatorom wolno bowiem zabierać pasażerów z przystanków na terenie Francji, ale liczba podróżnych bądź przychody uzyskane z ich transportu nie mogą przekraczać 50 proc. ogółu (pasażerów bądź przychodów).

Francuskie Stowarzyszenie Kolei, które lobbuje na rzecz potencjalnych rywali SNCF, dowodzi, że takie regulacje utrudniają dostawcom alternatywnych usług zainwestowanie znacznego kapitału, który jest niezbędny do wejścia na rynek.

Guillaume Pepy, szef SNCF, był wczoraj w wojowniczym nastroju. „Tego się spodziewaliśmy” – powiedział – „Jesteśmy na to przygotowani”. Jeśli konkurencja sądzi, że będzie mogła sprzedawać bilety taniej niż SNCF, „wtedy rzeczywiście musi być bardzo, bardzo dobra”.

Tymczasem Veolia, świadcząca usługi kolejowe w Holandii i w Niemczech, podobnie jak Trenitalia, zapewniają swoim maszynistom warunki pracy znacznie mniej uciążliwe, niż to ma miejsce w państwowej firmie SNCF.