Na dowód, że sieć staje się bardziej społecznościowa niż zdominowana przez przeszukiwanie firma badawcza Hitwise podała, iż na obie witryny przypadło w zeszłym tygodniu 14 proc. odwiedzin w całym amerykańskim Internecie. Główna strona Facebooka zanotowała 7,07 proc. ruchu w sieci, a Google’a – 7,03 proc.

Po raz pierwszy Facebook okazał się liderem w ciągu tygodnia, pozostawiając w tyle Google.

To przywództwo wydaje się znikome, ale stało się nieuchronne ze względu na gwałtowny wzrost popularności Facebooka z poziomu niespełna ponad 2 proc. odwiedzin przed rokiem. Heather Dougherty z Hitwise powiedział, że Facebook „osiągnął ważny punkt zwrotny” w cotygodniowych wynikach. Zanotował dzienne rekordy w Wigilię, Boże Narodzenie oraz w Sylwestra.

Rozwój Facebooka jest imponujący. Liczba jego członków więcej niż podwoiła się w zeszłym roku, przekraczając próg 200 milionów w kwietniu zeszłego roku i 400 milionów w lutym.

W odpowiedzi na przewagę portali społecznosciowych Google zainicjował w zeszłym miesiącu swój własny serwis Buzz. Pozwala on użytkownikom na uzupełnianie własnych danych, dodawanie przyjaciół, zdjęć, wideo, informacji o lokalizacjach, komentarzy oraz linków do innych stron internetowych.

Ale Buzz zmaga się z problemem prywatności, podczas gdy Facebook spotyka się krytyką za zachęcanie swych członków do ujawniania większej ilości osobistych danych dla wyszukiwarek, które w realnym czasie tropią informacje o ich zainteresowaniach.

Dane Hitwise dotyczą jedynie odwiedzin na stronie Google.com, co oznacza, że takie serwisy, jak Gmail, YouTube, Google Maps oraz wyszukiwania prowadzone w boxach na pasku przeglądarki nie są brane pod uwagę.

Uwzględniając natomiast wszystkie witryny należące do Google, okaże się, że na tą spółkę internetową przypadało w zeszłym tygodniu 11,03 proc. odwiedzin na 100 wiodących domen w amerykańskiej sieci, w porównaniu z 10,98 proc. odwiedzin na witrynach będących własnością Yahoo i 7,07 proc. odwiedzin na Facebooku – wynika z danych Hitwise.

Wykres Facebooka sugeruje, że w najbliższych miesiącach wyprzedzi on znacznie Google.com. Ale w przeszłości witryny społecznosciowe upadały. Google.com jest zaś liderem od września 2007 roku, kiedy prześcignął MySpace.com, należący do News Corp.

Użytkownicy Internetu na całym świecie spędzili ponad pięć i pół godziny w miesiącu na stronach portali społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter w grudniu 2009 roku, co stanowi wzrost o 82 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem – twierdzi firma badawcza Nielsen Company.

Użytkownicy w USA spędzili blisko sześć i pół godziny na Facebooku wobec niespełna dwóch i pół godzin na Google.