Jak wynika z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na które powołuje się DGP, idealnym pracownikiem według polskich pracodawców jest wierny szefowi fachowiec, który nie musi za dużo myśleć. Dla właścicieli małych i średnich firm nie jest ważne, czy pracownik zna języki obce. Nie liczy się też jego mobilność czy gotowość do zmian. Innowacyjność pracownika jest ważna tylko dla co trzeciego właściciela małej i średniej firmy.

Nie dziwi zatem, że przy takim podejściu pracodawców, coraz więcej Polaków przymierza się do założenia własnej firmy lub zamiany etatu na samozatrudnienie. Jak wynika z badania firmy doradczej Kelly Services, o którym pisze Rzeczpospolita, ponad jedna trzecia obecnych 30- i 45-latków, planuje zostać przedsiębiorcami. Jeszcze większy odsetek chętnych do założenia firmy jest wśród 20- i 30-latków – wynosi on 40 proc.

O starcie w biznesie rzadziej mówią pracownicy w wieku 45+, wśród których nieco ponad jedna czwarta ma takie plany. Za to właśnie oni wyróżniają się gotowością do zamiany etatu na bardziej elastyczną formę pracy – samozatrudnienie. W grupie wiekowej 45+ taką gotowość wyraża już ponad jedna piąta pracowników.