Bezdyskusyjnym liderem polskiej branży internetowej pod względem osiąganych przychodów i zysków jest QXL Poland, czyli właściciel największego serwisu aukcyjnego w sieci — Allegro.pl. Choć w rękach firmy są też takie serwisy jak otoMoto.pl czy Ceneo.pl, to głównie zakupy Polaków w Allegro pozwoliły firmie osiągnąć w ubiegłym roku około 550 mln zł przychodów — szacują autorzy pierwszego raportu poświęconego kondycji finansowej polskiej branży internetowej „Internet 2k10”. Raport przygotowali branżowy serwis Internet Standard, Info Veriti i Dotpay. Przeanalizowali wyniki finansowe z roku 2008 i 2009 aż 275 firm działających w polskim internecie.

Ubiegłoroczny zysk Allegro, ze względu na przesunięty okres rozliczeniowy spółki, nie jest jeszcze znany, ale wiadomo, że w roku 2008 na czysto zarobiła ona 148 mln zł przy przychodach 470 mln zł. Drugie miejsce w rankingu w 2009 roku zajęła, należąca do Grupy TVN, Grupa Onet, której przychody to 203 mln zł, a zysk — 64,1 mln zł.

W roku 2008 na 10 pierwszych pozycji, aż 7 zajmowały firmy, których model biznesowy opiera się na sprzedaży za pośrednictwem sieci towarów i usług. W ubiegłym roku zmieniło się pod tym względem niewiele, poza umocnieniem dwóch obecnych w zestawieniu portali. Wirtualnej Polski (należącej do Telekomunikacji Polskiej), która awansowała z miejsca 5 na 3 w 2009 dzięki osiągniętym w ub.roku 152 mln zł przychodu i 9,9 mln zł zysku. Z miejsca 10 na 8. z przychodami przekraczającymi 89 mln zł awansował też portal Interia (należący do Grupy Bauer).

Kryzys spowodował też przetasowania wśród e—sklepów, zajmujących większość miejsc w czołówce. Agito.pl, który na koniec roku 2008 zajmował 3 pozycję z przychodami 180,5 mln zł, w ubiegłym roku stracił sporo rynku, a jego przychody skurczyły się do 100,9 mln zł. Tym samym spółką powędrowała na dalszą, 7. pozycję w rankingu. Do grona liderów, z pozycji 14 na 4, awansował natomiast jego konkurent sklep Neo24.pl. Firma zawdzięcza to skokowemu zwiększeniu przychodów z 52,1 mln w roku 2008 do 145,5 mln zł w roku ubiegłym.

Reklama

W pierwszej 10. ubiegłego roku znalazły się też Komputronik.pl (m. 5), Merlin.pl (m. 6), Oponeo.pl (m.9). Na miejsce 10. awansował też Empik.com. Z czołówki wypadł natomiast Euro—Net i Electro.pl.