W badaniu przeprowadzonym przez Związek Maklerów i Doradców (ZMiD) udział wzięły 32 firmy: 14 domów maklerskich, 12 towarzystw funduszy inwestycyjnych i 6 powszechnych towarzystw emerytalnych. Spośród ankietowanych aż 94 proc. sprzeciwia się proponowanemu przez GPW wydłużeniu sesji.
Głównym czynnikiem wpływającym na negatywną ocenę propozycji GPW jest prognozowany przez instytucje wzrost kosztów działalności. Zgodnie z wynikami badania ZMiD aż 56 proc. ankietowanych uważa, że będzie on znaczący, a 38 proc. uważa, że wzrost ten będzie umiarkowany. Tylko 6 proc. ocenia, że zmiana ta nie wpłynie na ponoszone przez nich koszty.
Większość firm (78 proc.) wzrostu kosztów spodziewa się w działach, których zadaniem są kontakty z klientami. Niewiele mniej (72 proc.) spodziewa się większych kosztów w departamentach zajmujących się księgowaniem oraz rozliczaniem transakcji. Wyższych kosztów w pozostałych działach, m.in. IT, oczekuje 25 proc.
Na pytanie, czy wydłużenie sesji byłoby korzystne z punktu widzenia klientów, 63 proc. ankietowanych uznało, że nie będzie miało dla nich znaczenia, a 22 proc., że będzie to zmiana niekorzystna. Wydłużenie sesji jako korzystne dla klientów oceniło tylko 9 proc. firm. Ich przedstawiciele zwrócili m.in. uwagę na to, że będą podejmowali decyzje inwestycyjne, znając nastroje na rynkach europejskich. W Europie Zachodniej sesje kończą się z reguły między 17.30 a 18.00.
Reklama
GPW po raz pierwszy przedłużyła notowania we wrześniu 2008 roku. Przesunęła wtedy otwarcie na rynku akcji z godz. 9.30 na godz. 9.00, a na rynku instrumentów pochodnych z godz. 9.00 na godz. 8.30.