Jesienią rozpocznie się sprzedaż największej prywatnej sieci medycznej w kraju Lux Med – wynika z ustaleń DGP. Jak się dowiedzieliśmy, jej obecny właściciel fundusz MID Europa Partners do przeprowadzenia transakcji wybrał już bank inwestycyjny Rothschild Polska. We wrześniu wyśle on oficjalne zaproszenia do transakcji do zainteresowanych podmiotów.

– Kolejka chętnych ustawia się już od marca – usłyszeliśmy z dwóch niezależnych źródeł.

Jak ustaliliśmy, jednym z nich jest brytyjski gigant ubezpieczeniowy i dostawca usług medycznych Bupa. Wybrał już nawet bank, który będzie go reprezentował w tym procesie – jest nim UBS. Transakcją interesowały się też dwa podmioty branżowe z innych krajów, m.in. ze Szwecji i Niemczech. Oprócz nich do zakupu podejść mogą także fundusze private equity.

Posiadający ok. 70 przychodni pod kilkoma markami (m.in. Promedis, CM LIM, Medycyna Rodzinna) Lux Med zakończył ubiegły rok z blisko 700 mln zł przychodów. MID Europa Partners liczy, że dzięki dużemu zainteresowaniu uda mu się sprzedać spółkę nawet za 800 – 900 mln zł.

Zainteresowanie inwestorów polską branżą medyczną nie kończy się na Lux Medzie. Fundusz inwestycyjny Penta ogłosił właśnie, że zamierza zainwestować 100 mln euro w rynek szpitalny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na celownik weźmie głównie pojedyncze placówki realizujące kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia o wartości ok. 40 mln zł. Fundusz dodał, że specjalnie na potrzeby inwestycji zamierza wydłużyć perspektywę finansowania z około pięciu do nawet 10 lat.

Inwestorzy wierzą, że polski rynek medyczny będzie w najbliższych latach szybko rósł. Firma badawcza PMR szacuje, że przez najbliższe dwa lata rynek usług zdrowotnych będzie się rozwijać w tempie 5 proc. rocznie. – Dynamika wzrostu będzie podobna w każdym kolejnym roku, przy czym, w związku ze stopniową poprawą ogólnej sytuacji ekonomicznej, najwyższa będzie w 2014 r. Wtedy wartość rynku zbliży się do 36 mld zł, a więc niemal podwoi się w porównaniu z 2005 rokiem – mówi Agnieszka Skonieczna, starszy analityk rynku farmaceutycznego PMR i autorka raportu.

Na wartość rynku składają się wydatki na leki i sprzęt medyczny (ok. 60 proc.), ale również usługi rehabilitacyjne, diagnostyka i prywatne wizyty u lekarza.

Aby jednak wydatki na usługi medyczne rosły szybciej, potrzebne są także inwestycje w rozwój oferty. Radosław Moks, wiceprezes spółki MedFinance, należącej do Grupy Magellan, uważa, że w ciągu najbliższych 6 lat szpitale muszą wydać co najmniej 20 mld zł na infrastrukturę i sprzęt medyczny.

– Najważniejszymi impulsami inwestycyjnymi są wymogi i normy NFZ, konieczność dostosowania się do norm UE, dekapitalizacja bazy sprzętowej i budynków szpitalnych oraz rosnąca konkurencja w sektorze – tłumaczy DGP. Dodaje jednak, że branża potrzebuje pieniędzy, ponieważ ten roku jest pierwszym, w którym zaczyna być odczuwalny brak funduszy UE oraz większa ostrożność w zakresie dotowania szpitali przez jednostki samorządu terytorialnego.

30,8 mld zł wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej w 2011 r.

7 proc. tempo wzrostu rynku w roku 2011

2 mld zł wartość wydatków na abonamenty medyczne w 2011 r. Źródło: PMR