W skład holdingu ZUE wchodzą już spółki Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa i Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, teraz dołączyło do nich Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku. Łącznie to ponad stu inżynierów, którzy na co dzień świadczą usługi dla PKP Polskich Linii Kolejowych i samorządów, ale także dla deweloperów. Jednak ich głównym zadaniem jest projektowanie dla spółki matki.
– W zamówieniach kolejowych jedną z głównych barier jest dostęp do projektantów – twierdzi Wiesław Nowak, prezes i większościowy udziałowiec ZUE. – Z powodu wieloletniego zastoju w inwestycjach PKP takich specjalistów na rynku jest zbyt mało, na dodatek średnia wieku w tej grupie jest bardzo wysoka. A większość kontraktów dla PKP PLK jest ogłaszana w formule „projektuj i buduj” – podkreśla.

Inżynier na wyłączność

W podobny sposób postępuje rywalizująca z ZUE spółka Trakcja, która jest właścicielem Torprojektu. Prezes Trakcji Roman Przybył przyjął identyczny model działania jak ZUE: w przypadku dużych kontraktów ma inżynierów na wyłączność, ale kiedy zleceń jest mniej – ci świadczą usługi na zewnątrz.
Reklama
Portfel zamówień ZUE jest wart 900 mln zł. Prezes Nowak przyznał, że jego grupa ostrzy sobie zęby na kontrakty rewitalizacyjne, które mają być podstawą inwestycji PKP w ramach unijnego budżetu 2014–2020 (kolej będzie miała do wydania 25 mld zł). W marcu ZUE podpisała kontrakt wart 357 mln zł na rewitalizację linii PKP między Zawierciem, Dąbrową Górniczą, Ząbkowicami i Jaworznem.
Druga noga, na której opiera się ZUE, to projekty szynowe w miastach. W tym roku spółka złożyła oferty w przetargach na budowę linii tramwajowej w Bydgoszczy (ok. 400 mln zł) i przebudowę zajezdni Pogodno w Szczecinie (110 mln zł). Zapowiada start w wartych setki miliony złotych przetargach tramwajowych na Śląsku i we Wrocławiu. Jesienią ma wreszcie ruszyć opóźniająca się już drugi rok budowa linii tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich w Warszawie.
ZUE zaprezentowała wczoraj wyniki za I kw. Przy skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży na poziomie 53 mln zł (31-proc. spadek do I kw. 2012 r.) ZUE odnotowała stratę netto 3,9 mln zł (rok wcześniej wynik był bliski zeru).