Choć II kw. roku jest zwykle jednym z lepszych okresów dla branży materiałów budowlanych, w tym roku producenci nie zaliczą go do udanych. Średnie z prognoz analityków dla największych spółek z tego sektora notowanych na giełdzie wskazują, że ich przychody w minionym kwartale wzrosły łącznie o niecałe 8 proc. Najsłabiej radziły sobie spółki, w których duża część sprzedaży trafia na polski rynek. Analitycy BDM zwracają uwagę, że w opinii zarządów firm nasz kraj pod względem popytu należy obecnie do najsłabszych w regionie.

Widać to m.in. po wynikach Ceramiki Nowej Gali, producenta płytek ceramicznych. Analitycy spodziewają się spadku jej sprzedaży w stosunku do 2012 r. o ponad 6 proc.

Słaba sytuacja na rynku i niepewność co do rozwoju krajowej gospodarki skłoniły niedawno firmę do rezygnacji z budowy nowej fabryki płytek. Inwestycja miała pochłonąć 180 mln zł.

O tym, jak wygląda sytuacja w kraju, mogą też świadczyć wyniki Decory, producenta artykułów do dekoracji i wykończenia wnętrz. Według wyliczeń Sylwii Jaśkiewicz z IDMSA sprzedaż firmy na macierzystym rynku spadła w II kw. o ok. 18 proc.

– Zdecydowanie lepiej wygląda popyt w Europie Zachodniej i Wschodniej. Tu spółka miała ok. 30-proc. wzrost sprzedaży – wskazuje Sylwia Jaśkiewicz.

Między innymi dzięki zagranicznym rynkom takich spadków sprzedaży jak Nowa Gala uniknęli prawdopodobnie inni producenci. Średnie z prognoz wskazują, że o 3–4 proc. przychody powinny w II kw. poprawić: Selena, Śnieżka i Barlinek. Wyróżnia się Rovese (dawnej Cersanit) ze wzrostem o ponad 16 proc. Jednak to głównie efekt konsolidacji od tego roku wyników spółek, które firma kupiła od swojego głównego akcjonariusza.

Lepiej branża radzi sobie na poziomie wyników operacyjnych, które w II kw. powinny łącznie wzrosnąć o 17 proc. Części firm bardzo pomaga spadek cen surowców.

Barlinek, producent podłóg drewnianych, korzystał np. z drewna zakupionego w przetargach w drugim półroczu 2012 r., kiedy średnia cena sosny spadła o 15–18 proc.

– W przypadku Śnieżki, producenta farb, na korzyść działa spadek cen bieli tytanowej. W porównaniu z 2012 r. jej ceny obniżyły się o ok. 20 proc. – wskazuje Maciej Marcinowski z DM BZ WBK.

Na dodatek firmy mocno tną zbędne koszty. Decora w II kw. zmniejszyła koszty sprzedaży i ogólnego zarządu o ponad 8 proc. Z kolei Selena, producent i dystrybutor chemii budowlanej, w I kw. ścięła m.in. koszty sprzedaży i marketingu oraz zarządu o 9 proc. – Te działania mogą mieć korzystny wpływ na wyniki, gdy na rynku materiałów budowlanych i wykończeniowych dojdzie do ożywienia. Sprzedaż będzie się poprawiać, a koszty nie będą zapewne rosły w takim samym tempie – dodaje analityk DM BZ WBK.

Branża słabiej wypadnie w II kw. na poziomie wyniku netto, który łącznie powinien spaść o ponad 94 proc., do 2,2 mln zł. Według analityków będzie to efekt przede wszystkim zmian kursów walut i ich przełożenia m.in. na wycenę długów zaciąganych w walutach.

>>> Czytaj również: Wraca era produktów DIY. Tak się na tym zarabia