Do płatnych tras dołączą odcinek autostrady A4 oraz fragmenty dróg ekspresowych S3, S5, S8, S11, S12, S61 i S69, poinformowali przedstawiciele viaTOLL i Kapsch Telematic Services.

Po rozszerzeniu sieć dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL wzrośnie do ponad 3 150 km.

"Mamy nadzieję, że kolejne rozszerzenia nastąpią szybko, bo efektywność systemu viaTOLL zależy od tego, jak szybko i ile dróg w nim się znajdzie. Docelowo ma objąć 7 tys. km dróg - mam nadzieję, że do 2018 r. tak się stanie. Promujemy również urządzenie viaAUTO, czyli urządzenie elektroniczne do płacenia za przejazd przez kierowców samochodów osobowych, na razie korzystać można z niego na odcinkach autostrad A2 i A4. Pobór elektroniczny zwiększa przepustowość 5-krotnie" - powiedział Krzysztof Gorzkowski z Kapsch podczas konferencji prasowej. 

>>> Czytaj też: Drogowe rewolucje rządu: samorządy bez mobilnych fotoradarów

"Mam nadzieję, że ten system [viaAUTO] zostanie przyjęty również na autostradach koncesyjnych, trwają w tej sprawie rozmowy" - dodał. 

Odcinki, które z dniem 30 czerwca br. zostaną dołączone do sieci dróg płatnych viaTOLL:

  - Autostrada A4, węzeł Tarnów Północ – węzeł Dębica Wschód, ok. 35,17 km
  - Droga ekspresowa S3, węzeł Gorzów Wielkopolski Południe – węzeł Skwierzyna Południe, ok. 27,1 km
  - Droga ekspresowa S5, węzeł Rydzyna – węzeł Korzeńsko, ok. 26,84 km
  - Droga ekspresowa S8, węzeł Wieluń – węzeł Łask, ok. 74,07 km
  - Droga ekspresowa S8, Jeżewo (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 671) – Choroszcz (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2287B), ok. 18,53 km
  - Droga ekspresowa S11, węzeł Poznań Północ – węzeł Poznań Tarnowo Podgórne, ok. 13,07 km
  - Droga ekspresowa S12, węzeł Jastków – Kalinówka (skrzyżowanie z drogą gminną nr 112435L), ok. 32,78 km
  - Droga ekspresowa S61, węzeł Raczki – węzeł Suwałki Południe, ok. 11,98km
  - Droga ekspresowa S69, węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice, ok. 11,08 km

Wszystkie przychody wygenerowane przez viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły ponad 4,5 mld zł (stan na koniec maja br.), czyli średnio 3,8 mln zł dziennie. 

Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC. System działa od lipca 2011 r.

Do końca maja br. w systemie viaTOLL zarejestrowanych było ponad 880 tys. pojazdów oraz 488 tys. użytkowników. Operator systemu sprzedał ponad 28,5 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, w tym 1,2 tys. przekazano w użytkowanie służbom ratowniczym. Zdecydowanie najbardziej dochodową drogą jest autostrada A4, która tylko przez ostatnie pół roku wygenerowała ponad 185 mln zł wpływów. To ponad dwukrotnie więcej niż kolejna trasa - droga ekspresowa S8. 

>>> Czytaj też: Bramki na autostradzie A1 zostały podniesione. Kierowcy mogą jeździć za darmo