statystyki

Tines: Miasta wydadzą 13 mld zł na transport niskoemisyjny, głównie tramwajowy

2 września 2016, 10:37 | Aktualizacja: 02.09.2016, 11:02
Źródło:ISBnews

Reklama

Reklama

Tines: Miasta wydadzą 13 mld zł na transport niskoemisyjny, głównie tramwajowy



Warszawa, 02.09.2016 (ISBnews) - Polskie samorządy będą mogły przeznaczyć 13 mld zł w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2014-2020 na niskoemisyjny transport zbiorowy. Większość środków przeznaczona zostanie na inwestycje tramwajowe, wynika z analizy Tines Capital Group.

Gdańsk, Wrocław i Kraków w ciągu najbliższych miesięcy ogłoszą przetargi na roboty budowlane przy torowiskach na co najmniej następujące kwoty: ok. 370 mln zł (Gdańsk), ok. 328 mln zł (Wrocław), ok. 313 mln zł (Kraków). Plany finansowe dotyczą głównie modernizacji i budowy nowych torowisk.

"W sumie, biorąc pod uwagę informacje również z innych miast, na przełomie 2016 i 2017 r. możemy być świadkami przetargów na łączną kwotę co najmniej 2 mld zł. Do liderów inwestycji mogą dołączyć jeszcze Tramwaje Śląskie, a także Łódź. W obu przypadkach są już w opracowaniu dokumentacje na kilkanaście projektów wartych w sumie kolejno 885 mln zł i 635 mln zł. W Bydgoszczy opracowywana jest dokumentacja na kwotę ok. 275 mln zł" - czytamy w komunikacie.

Poznań i Warszawa swoje największe inwestycje tramwajowe planują dopiero w 2018 r. Poznań w tym roku na same remonty wyda 22 mln zł, a w Warszawie za 31,6 mln zł trwa budowa tramwaju na Nowodwory. W toku są również prace remontowe przy kilku torowiskach w mieście.

"Jeśli chodzi o wydatki miast na infrastrukturę tramwajową jeszcze w bieżącym roku, to z analizy wynika, że na inwestycje tramwajowe w sumie w 14 miastach i GOP zaplanowano wydatki na poziomie ok. 420 mln zł. Trwa okres przejściowy pomiędzy projektami ze starej i nowej perspektywy, w związku z tym wykonawcy realizują obecnie głównie zlecenia dotyczące naprawy i modernizacji starych torowisk" - powiedział prezes Tines Capital Group Tomasz Szuba, cytowany w komunikacie.

W I połowie tego roku samorządy oczekiwały na nowelizację ustawy o zamówieniach publicznych, która weszła w życie pod koniec lipca. W nowym trybie przetarg zdążono już rozpisać m.in. w Krakowie na zakup 50 tramwajów, gdzie o wyborze producenta tylko w 40% będzie decydować cena. Niedługo zamówienie powinna ogłosić również Warszawa, która kupi 123 tramwaje. W sumie oba miasta mogą na ten cel wydać ok. 1,5 mld zł. Na przełomie 2016/2017 także Olsztyn powinien ogłosić przetarg. Do 2020 r. do polskich miast trafi łącznie ok. 600 pojazdów.

"Samorządowcy z chęcią przyglądają się nowym tendencjom w obszarze niskoemisyjnym, które pojawiają się na rynku komunikacji publicznej na świecie. Kraków zamierza zakupić tabor, który będzie mógł przejechać 3 km bez zasilania z trakcji. Każde miasto deklaruje poparcie dla rozwiązań proekologicznych; samorządowcy chcą rozwijać linie tramwajowe rozbudowując infrastrukturę, węzły przesiadkowe, mosty i tunele tramwajowe. Pozytywnie oceniane są tendencje do tworzenia większej liczby zielonych torowisk, które mocno wpisały się w debatę opinii publicznej na temat przystosowywania miast bardziej do ruchu pieszych, niż samochodów" - czytamy dalej.

Miasta, które nie mają sieci tramwajowej, ale mają dostęp do środków unijnych na niskoemisyjny transport, chcą przeznaczyć je na zakupy pojazdów autobusowych. Na przykład do końca 2017 r. zielonogórskie MZK kupi 80 autobusów, większość na prąd. Szacunkowa wartość tych inwestycji to 272 mln zł, z czego 167 mln zł ma pochodzić z dotacji unijnych, podano też w materiale.

Także Kraków i Warszawa stopniowo wymieniają tabor autobusowy na elektryczny. W lipcowym przetargu stolica kupiła kolejnych 10 autobusów elektrycznych za ok. 23,5 mln zł. W sumie do 2020 r. z wykorzystaniem środków unijnych zakupionych zostanie 130 autobusów niskoemisyjnych dla Warszawy oraz zmodernizowana zostanie zajezdnia Redutowa. Z kolei Kraków do 2017 r. kupi 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM.

Tines Capital Group przeanalizował informacje dotyczące inwestycji w infrastrukturę niskoemisyjną z: Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Poznania, Torunia, Bydgoszczy, Szczecina, Gdańska, Elbląga, Olsztyna, Łodzi, Grudziądza, Gorzowa i Częstochowy oraz miast GOP.

(ISBnews)

Reklama

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze