Niemal połowa (45% wobec 49% jesienią  2015 r.) badanych przedsiębiorstw ocenia swoją sytuację jako dobrą lub bardzo dobrą, podczas gdy neutralne oceny stanowią 39% wszystkich wskazań. Jak zaznaczono, 12% przedsiębiorców uważa, że sytuacja ich firm jest zła lub bardzo zła.

"Wyraźne pogorszenie nastrojów widoczne jest natomiast w kontekście oceny przyszłości sektora. Poprawy kondycji swojej firmy spodziewa się jedynie 24% przedsiębiorców, czyli o 9 pkt proc. mniej niż przed rokiem" - czytamy w komunikacie.

"23% badanych przedsiębiorców wyraziło obawę, że sytuacja ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy pogorszy się. W 2015 r. pesymistycznie na przyszłość firmy spoglądało tylko niecałe 10% badanych. Spadł natomiast odsetek firm, które uważają, że sytuacja ich przedsiębiorstwa w ciągu roku nie zmieni się - taką deklarację złożyło niecałe 40% badanych, wobec 50% firm przed rokiem" - powiedziała prezes Diners Club Polska Katarzyna Fatyga, cytowana w komunikacie. 

W nadchodzącej przyszłości polskie MŚP zamierzają przede wszystkim ciąć koszty - będzie to priorytet na najbliższe 12 miesięcy dla aż 41% przedsiębiorców. W 2015 r. taki cel stawiało sobie tylko 9% MŚP, podkreśla Diners Club.

"18% przedsiębiorstw w przyszłym roku chce skupić się przede wszystkim na pozyskaniu nowych klientów. W 2015 r. było to głównym wyzwaniem, jakie stawiały przed sobą firmy z sektora - podjąć je zamierzało trzykrotnie więcej przedsiębiorców niż obecnie (61%). 26% firm będzie się starało utrzymać obecnych klientów" - czytamy dalej. 

Z kolei 8% za najważniejsze zadanie uznało zwiększenie zatrudnienia. Co ciekawe, rok wcześniej przyjmowanie nowych pracowników nie było priorytetem dla żadnego z badanych przedsiębiorców. "Cięcie kosztów nie musi oznaczać zwolnień pracowników. Redukcję etatów planuje 19% firm, czyli tyle samo, co jesienią 2015 r. Połowa przedsiębiorstw chce utrzymać zatrudnienie na niezmienionym poziomie, a 13% zwiększy liczbę etatów. Aż 8% badanych firm uważa to za priorytet na najbliższe 12 miesięcy – dodała Fatyga.

Z badania wynika również, że 51% ankietowanych ostatnie 12 miesięcy określiła, jako udane dla firmy, natomiast 45% odniosła się do nich negatywnie. Przewidywania przedsiębiorców z 2015 r. w dużej mierze nie sprawdziły się. Co trzeci z nich twierdził wówczas, że sytuacja jego firmy w ciągu najbliższego roku polepszy się, a tylko 9% miało negatywne przewidywania odnośnie przyszłości.

Jesienią 2015 r. firmy z sektora MŚP planowały przede wszystkim pozyskanie nowych klientów (61%), utrzymanie obecnych (23%) oraz ograniczenie kosztów (9%). Te plany udało się zrealizować 45% przedsiębiorców. Dziś prawie 1/3 firm deklaruje, że nie osiągnęła zamierzonych celów, podsumowuje Diners Club Polska

Badanie przeprowadzono wśród 500 przedsiębiorstw z sektora MŚP z całej Polski.