W związku z modernizacją linii Lublin-Warszawa od 11 czerwca zmienia się organizacja ruchu bezpośrednio na tej trasie i okolicznych liniach – poinformowały służby prasowe spółek PKP.

Między Lublinem a Warszawą pociągi pojadą objazdem przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków, Siedlce i Mińsk Mazowiecki, z postojami we wszystkich tych miejscowościach. Czas podróży do stolicy wydłuży się o około 30 – 40 minut. Trasę tę obsługiwać będzie osiem par pociągów; najszybsze dojadą w 2 godziny i 48 minut.

Dzięki objazdowi mieszkańcy Lubartowa, Parczewa i Radzynia Podlaskiego zyskają bezpośrednie połączenie ze stolicą, a pasażerowie z Łukowa - z Lublinem. Ponadto, z Łukowa pojedzie w sumie 10 pociągów do stolicy.

Reklama

Dla podróżnych z Puław i Dęblina zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza - autobusy dowiozą ludzi do Łukowa, gdzie przesiądą się do pociągów z i w kierunku Warszawy. Podróżni z Nałęczowa będą natomiast przewożeni autobusami do Lublina.

Na czas modernizacji PKP Intercity obniży ceny biletów na całej trasie Warszawa – Lublin oraz na odcinkach pośrednich. Rabat wyniesie od kilku do kilkudziesięciu procent.

Zmiany dotyczyć będą też kursowania pociągów jadących z południa i zachodu Polski. Pasażerowie z Krakowa, Katowic, Kielc oraz Wrocławia dojadą składami PKP Intercity do Dęblina, skąd będą przewożeni autobusami do Nałęczowa, Puław i Lublina. Autobusowa komunikacja zastępcza będzie też funkcjonować na trasie Garwolin – Dęblin oraz na odcinku Dęblin – Lublin.

Modernizacja linii Lublin-Warszawa to największy projekt w Krajowym Programie Kolejowym. Po jej zakończeniu, co planowane jest w 2022 r., podróż najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem będzie trwała 1,5 godziny, podczas gdy obecnie zajmuje 2 godziny i 15 minut. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 3,5 mld zł.

Umowy na modernizację pierwszych dwóch odcinków, obejmujące 130 km linii kolejowej między Lublinem a Pilawą, zostały już podpisane. Prace na linii kolejowej od Lublina do Dęblina prowadzić będzie konsorcjum, którego liderem jest hiszpańska firma Astaldi; ich wartość wynosi 930,5 mln zł. Odcinek Dęblin-Pilawa – kosztem 735 mln zł - zmodernizuje konsorcjum, którego liderem jest Mostostal Kraków.

Modernizacja kolejnego fragmentu trasy, o długości 23 km, od Pilawy do Otwocka, ma kosztować 479 mln zł. Umowa w tej sprawie ma być podpisana wkrótce. Natomiast modernizacja linii na odcinku od Otwocka do Warszawy jest jeszcze w fazie projektowej.

Od połowy czerwca tego roku do grudnia 2018 r. linia między Lublinem a Pilawą będzie wyłączona z ruchu. W 2019 r. prace przeniosą się na odcinek między Pilawą a Otwockiem.

Między Pilawą a Otwockiem będzie dobudowany drugi tor, natomiast między Otwockiem a Warszawą – trzeci.

Na 150-kilomometrowej trasie Lublin-Otwock wyremontowane będą tory wraz z siecią trakcyjną, rozjazdami, przejazdami kolejowo-drogowymi i urządzeniami sterowania ruchem. Powstanie nowy przystanek Lublin-Zachód, zmodernizowanych będzie 17 stacji. Wybudowanych zostanie 77 nowych peronów, dwa nowe wiadukty oraz 11 przejść dla pieszych pod torami.

Po zakończeniu modernizacji pociągi osobowe będą tamtędy jeździć z prędkością 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km. Między Lublinem a Warszawą kursuje obecnie 80 pociągów na dobę. (PAP)