Zgromadzenie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego miało przyjąć uchwałę, która umożliwi podpisanie porozumienia z NCBR, we wtorek. Jak jednak poinformowała PAP rzeczniczka Związku Anna Koteras, pomimo kworum zapadła decyzja, aby umożliwić wzięcie udziału w dyskusji nad kwestią większej niż tego dnia liczbie przedstawicieli gmin członkowskich.

Kolejne spotkanie zgromadzenia KZK GOP ma odbyć się 27 czerwca br. Projekt uchwały zawiera m.in. zgodę dla zarządu związku na zaciągnięcie w kontekście planowanego porozumienia z NCBR zobowiązań do wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych – w latach 2019-2021. Do przyjęcia uchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jest większość statutowego składu – 20 głosów.

Przedstawione w uzasadnieniu uchwały założenia planowanego porozumienia z NCBR określają, że KZK GOP będzie musiał kupić powstałe w ramach programu autobusy w razie spełnienia szeregu warunków – dotyczących m.in. ich ceny, przetestowania, pozyskania dofinansowania, terminu dostaw. W razie niespełnienia któregoś z nich Związek ma swobodnie decydować o zakupie.

Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego „Bezemisyjny Transport Publiczny” NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Celem ma być wyprodukowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i kompleksowych rozwiązań w zakresie dostawy infrastruktury zasilającej.

Reklama

Według informacji przekazanych KZK GOP przez NCBR wstępnie udział w programie zadeklarowały m.in.: Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Tychy i Jaworzno. W przypadku konurbacji katowickiej NCBR rozmawiało nie z poszczególnymi miastami, lecz ze zrzeszającym zdecydowaną większość z nich Związkiem.

Biuro KZK złożyło wstępną deklarację udziału w programie w grudniu ub. roku, następnie przekazując NCBR oczekiwania. Wśród nich znalazły się: uruchomienie systemu wsparcia finansowego, dostosowanie źródeł energii i budowa infrastruktury zasilającej, wdrożenie rozwiązań obecnych problemów z magazynowaniem energii i dostosowania zasięgu pojazdów do specyfiki obszaru KZK GOP.

Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.

Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR – seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.

Prace badawcze mają być w całości finansowane ze środków NCBR. KZK GOP może zaangażować się finansowo w drugim etapie, w przypadku decyzji o kupnie autobusów elektrycznych. KZK GOP zakłada, że w efekcie programu mógłby kupić 68 pojazdów (w dwóch wielkościach).

Zgodnie z warunkami planowanego porozumienia z NCBR wypracowanymi przez KZK GOP Związek będzie miał obowiązek kupna powstałych w ramach programu autobusów, jeżeli m.in.: zaakceptuje specyfikację przetargu planowanego w trybie partnerstwa innowacyjnego, a także łączne jego zobowiązania z tytułu zakupu nie przekroczą 142,5 mln zł (przy czym warunkiem jest pozyskanie dotacji w wysokości 60 proc. zobowiązań KZK; NCBR deklaruje, że wsparcie uruchomi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

KZK GOP określił przy tym graniczne ceny jednostkowe autobusów (2,2 mln zł netto za pojazd długości ok. 18 m, 2 mln zł za pojazd długości ok. 12 m oraz 1,8 mln zł za pojazd 10-metrowy).

Związek warunkuje też nabycie powstałych w programie autobusów m.in. budową infrastruktury umożliwiającej przetestowanie pojazdów na jednej z linii wskazanych do objęcia programem, wynikami testów wykazującymi, że pojazdy są "wolne od wad", a także zapisem w umowie o partnerstwo innowacyjne, który zagwarantuje dostawy do 31 grudnia 2021 r.

Z uzasadnienia projektu uchwały zgromadzenia KZK GOP wynika, że przypadku uzyskania dofinansowania ze środków NFOŚiGW możliwe stanie się zwiększenie liczby nabywanych pojazdów bądź zmniejszenie wkładu Związku.

KZK GOP odwołuje się też do informacji przedstawicieli NCBR z połowy maja br., zgodnie z którymi „realizacją programu zainteresowane są kluczowe koncerny światowe produkujące autobusy elektryczne”. „Sygnały te uwiarygadniają możliwość skutecznej realizacji projektu oraz osiągnięcia efektu innowacyjności” - oceniło biuro Związku.

Spośród przewoźników wykonujących przewozy na zlecenie KZK GOP, dotąd zamiar kupna elektrycznych autobusów – niezależnie od programu NCBR – ogłosiły samorządowe Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z Sosnowca oraz Katowic.

PKM Sosnowiec podpisało już umowę na dostawę trzech takich pojazdów 12 czerwca br. (solarisy urbino 12 electric) PKM Katowice wśród swoich planów zakupowych do 2020 r. zadeklarowało wolę nabycia 20 elektrycznych autobusów.

W regionie, poza obszarem KZK GOP, ponad 20 takich pojazdów ma jeździć już w tym roku we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.(PAP)