Prezes firmy Asseco Poland konsekwentnie budował swoją pozycję biznesową – przejmował, kupował i wygrał na trudnym, innowacyjnym rynku. Dziś Grupa Asseco jest szóstym największym producentem oprogramowania w Europie, obecnym w 53 krajach
ikona lupy />
Media

Adam Góral kończył Akademię Ekonomiczną w Krakowie, kierunek cybernetyka ekonomiczna i informatyka. Potem wrócił do rodzinnego Rzeszowa, gdzie w latach 1979–1990 pracował w filii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (później skonsolidowana wraz z innymi jednostkami naukowymi w Uniwersytet Rzeszowski). Przeszedł kolejne etapy kariery naukowej od asystenta do – po doktoryzacji w zakresie nauk ekonomicznych – adiunkta.

W 1991 r. prezes Asseco otworzył firmę Comp Ltd., która cztery lata później przekształciła się w COMP Rzeszów. – Startowałem w lepszych warunkach niż młodzi ludzie obecnie. Istniały dziedziny zupełnie niezagospodarowane. My zaczynaliśmy i próbowaliśmy wypełnić tę pustkę – tłumaczy prezes Góral. Firma zadebiutowała z dużym sukcesem na warszawskim parkiecie we wrześniu 2004 r. Dwa miesięce później, po dużym zastrzyku pieniężnym, spółka przejęła pakiet kontrolny słowackiej firmy wysokich technologii Asset Soft AS. Wtedy też nazwa firmy zmieniła się na Asseco Poland. Niedługo potem firma pod nowym szyldem połączyła się z Softbankiem, a rok później, czyli w 2008 r., Asseco przejęło firmę informatyczną Prokom Software.

Strategia przejęć wewnątrzkrajowych i międzynarodowych Adama Górala zaczęła nabierać tempa. Warto zauważyć, że do 2018 r. spółka Asseco Poland dokonała więcej niż 65 udanych akwizycji, jednak najważniejszą i zarazem najbardziej niepewną – wtedy – inwestycją firmy był zakup izraelskiej Formula Systems w 2010 r. To ta transakcja sprawiła, że Asseco urosło do aktualnych rozmiarów. Wejście na rynek izraelski otworzyło też eksportowe szlaki do Japonii, Ameryki, Kanady, Indii, Australii czy Afryki Południowej. Akwizycja o wartości 427 mln zł. jest jak dotąd największą inwestycją polskiej firmy w Izraelu.

O znaczeniu tej inwestycji opowiadał Artur Wiza, wiceprezes Asseco Poland. – Kiedy zapadła decyzja o inwestycji w Izraelu, wielu analityków uważało, że to jest zły ruch, generujący zbyt duże ryzyko. Na tym właśnie polega wizjonerstwo, że Adam Góral potrafił dostrzec możliwości, jakie niesie rynek izraelski, ale pośrednio także rynek Stanów Zjednoczonych, i wykorzystać tę szansę – tłumaczył Wiza.

Od 2004 r. Asseco urosło ponad 70-kroktnie i obecnie generuje ponad 8 mld zł przychodów rocznie. To prawdziwie międzynarodowa firma, która zatrudnia ponad 23 tys. osób na całym świecie.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Idealna mieszanka biznesowej rozwagi i odwagi

ikona lupy />
Media

Maciej Sus dyrektor departamentu klienta biznesowego Deutsche Bank Polska

Asseco to przykład firmy, która potrafiła zbudować międzynarodową pozycję w branży o wysokiej wartości dodanej. Takich potrzebuje polska gospodarka, dlatego warto inspirować się drogą, jaką przebyło Asseco zarządzane przez Adama Górala, jednego z tegorocznych Wizjonerów. Co składa się na ten sukces? W mojej ocenie to idealnie wyważona mieszanka biznesowej rozwagi i odwagi. Menedżerowie firmy wielokrotnie podkreślali, że ich wizjonerskie decyzje – jak choćby ekspansja w Izraelu i USA – nierzadko były postrzegane przez otoczenie jako zbyt ryzykowne. Bardzo ambitnym scenariuszom rozwoju zawsze towarzyszył jednak pragmatyzm, ciągłe doskonalenie kompetencji, w tym tak unikalnych w Polsce jak umiejętność zarządzania projektami inwestycyjnymi.

Jako przedstawiciel sektora finansowego z satysfakcją muszę odnotować, że Asseco to także ta firma, która modelowo wykorzystała w rozwoju dźwignię, jaką jest kapitał zewnętrzny. Dobrze dobrane finansowanie w formie emisji papierów wartościowych, obligacji czy kredytów bankowych może pozwolić w relatywnie krótkim czasie wejść do polskiej i światowej ekstraklasy. Dobrze, by ten model rozwoju katalizowanego finansowaniem zewnętrznym stał się wyróżnikiem innych polskich przedsiębiorstw, oferujących produkty i usługi o wysokiej wartości dodanej, które mogą z powodzeniem być sprzedawane w różnych częściach świata.

PARTNER CYKLU





ikona lupy />
Media