Jak podała w poniedziałek KRRiT, przewodniczący Rady reprezentujący regulatora rynku mediów elektronicznych i reprezentanci rynku komunikacji marketingowej jako inicjatorzy "zgodnie wyrazili wolę powołania na polskim rynku porozumienia branżowego typu JIC".

"Strony deklarują zgodną wolę powołania na rynku polskim porozumienia rynkowego JIC dedykowanego badaniom mediów oraz udzielenia temu porozumieniu gwarancji dotyczących: wypracowania nowego standardu badań konsumpcji mediów elektronicznych, współdecydowania o ostatecznym kształcie badania oraz sposobie jego realizacji, skutecznego nadzoru nad realizacją badania, stymulowania rozwoju badań mediów oraz opracowywania docelowego modelu finansowania badań mediów w Polsce" - napisano w komunikacie.

Jak dodano, wszyscy inicjatorzy zgodnie uważają, że "badania oglądalności, słuchalności i korzystania z telewizji, radia i internetu mają kluczowe znaczenie dla rynku reklamowego, a zmiany technologiczne ostatnich lat stworzyły niedostępne dotąd możliwości wspólnego badania wyżej wymienionych mediów elektronicznych". "Liczymy, że JIC powstanie szybko, list intencyjny to ważny krok, ale nie możemy na tym poprzestać. Tylko wspólna praca zapewni wytworzenie profesjonalnych badań i zbudowanie stabilnej waluty rozliczeniowej na rynku mediów" - powiedział przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, cytowany w komunikacie.

Za wypracowanie nowego standardu badań ma odpowiadać zespół Telemetrii Polskiej. "Stworzenie reprezentacji rynku reklamowego w postaci JIC jako partnera jest dla nas niezbędne z punktu widzenia jakości przyszłych badań, które będziemy realizować. Uruchomiliśmy właśnie prace naukowe wspólnie z SGH oraz Instytutem Łączności - PIB, których celem jest wypracowanie odpowiednich metod rekrutacji panelu badawczego oraz sprawdzenie technologii do pomiaru mediów. Wyniki badań chcemy skonsultować z rynkiem przed podjęciem ostatecznych decyzji i uruchomieniem przetargów – poinformował szef przedsięwzięcia Telemetria Polska Michał Wigurski, cytowany w komunikacie.

Reklama

Dyrektor generalny IAA Polska Jerzy Minorczyk zwrócił uwagę, że w liście intencyjnym "znalazło się kluczowe sformułowanie o udzieleniu gwarancji uczestnikom rynku zrzeszonym w Joint Industry Committee, iż to oni będą współdecydowali o ostatecznym kształcie badania i sposobie, w jaki będzie realizowane". "To bardzo ważny argument przybliżający nas do ukonstytuowania się JIC - ocenił.

W opinii pełnomocnika zarządu SAR Pawła Tyszkiewicza powstający JIC powinien reprezentować "możliwie szerokie grono interesariuszy rynku komunikacji marketingowej". "Zależy nam na obecności wszystkich kanałów komunikacji marketingowej oraz reklamodawców i agencji mediowych. Stąd SAR wspólnie z IAA Polska organizują spotkania z przedstawicielami nadawców telewizyjnych i radiowych, wydawców prasowych i internetowych oraz przedstawicielami reklamy zewnętrznej" - wyjaśnił.

KRRiT poinformowała również, że pierwsze spotkania z przedstawicielami zarządów poszczególnych mediów, agencji mediowych oraz marketerów mają się odbyć na przełomie listopada i grudnia. (PAP)

autor: Daria Porycka