Jak poinformował w czwartek Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, tego dnia linia lotnicza Ryanair zapowiedziała uruchomienie na tym lotnisku bazy operacyjnej. „Począwszy od rozkładu zima 2019/2020 (przełom października i listopada) przewoźnik umieści tu dwa samoloty i uruchomi 11 nowych kierunków regularnych” - wskazał Adamczyk.

Zgodnie z jego informacjami będzie to: dziesięć połączeń tygodniowo do Dortmundu, cztery połączenia tygodniowo do Kijowa, po trzy połączenia tygodniowo do Kolonii/Bonn, Oslo-Torp oraz Manchesteru, po dwa połączenia na tydzień do Bolonii, Brindisi, Cork, Göteborga i Katanii oraz jedno połączenie w tygodniu do Pafos.

W aktualnym rozkładzie letnim linia oferuje z Katowic pięć kierunków: Ateny, Birmingham, Dublin, Edynburg, Londyn-Stansted i Mediolan-Bergamo. Wszystkie trasy z tegorocznej, letniej siatki połączeń dostępne mają być też w rozkładzie zimowym. Oznacza to, że zimą Ryanair zaoferuje z Katowic siedemnaście połączeń regularnych.

Adamczyk przypomniał, że ten największy niskokosztowy europejski przewoźnik lotniczy zadebiutował w Katowice Airport w listopadzie 2007 r. połączeniem do Dublina. Od tego czasu przewiózł na trasach z i do Pyrzowic prawie 3 mln podróżnych. Obecnie Ryanair ma w Polsce pięć baz operacyjnych: w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Modlinie.

Cytowany przez Adamczyka prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem Artur Tomasik uznał, że decyzja Ryanaira jest istotna z perspektywy tego portu lotniczego. „Znacząco zwiększa ofertę lotów regularnych z Pyrzowic, a także konkurencję pomiędzy liniami niskokosztowymi, co zawsze jest korzystne dla pasażerów” - wskazał Tomasik.

„Rozwój baz linii lotniczych w Katowice Airport nie byłby możliwy bez konsekwentnie realizowanego przez GTL od ponad dekady największego w historii portu programu rozbudowy infrastruktury liniowej i kubaturowej. Oferujemy przewoźnikom nowoczesną infrastrukturę o wysokiej przepustowości” - zapewnił prezes Towarzystwa.

Przypomniał, że Katowice Airport dysponuje odpowiednią liczbą stanowisk postojowych, a II kategoria operacji lotniczych, wprowadzona dzięki oddanej do użytku w 2015 r. nowej drodze startowej oraz rozbudowie i modernizacji dróg kołowania i stanowisk postojowych, umożliwia bezpieczne wykonywanie startów, lądowań i kołowań w bardzo złych warunkach.

Katowice należą do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 r. z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w przewozach czarterowych i regionalnym w transporcie cargo. Władze GTL szacują, że w tym roku obsłużonych zostanie tam ponad 5 mln pasażerów. Siatka wszystkich połączeń w szczycie sezonu obejmie ponad 130 tras.

GTL prowadzi na lotnisku szereg inwestycji. W listopadzie ub. roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej cargo. Drugi etap rozbudowy płyty cargo ruszył w grudniu i zakończy się w IV kw. br. We wrześniu 2018 r. rozpoczęła się rozbudowa parkingu przed terminalami pasażerskimi – m.in. o ponad 600 nowych miejsc postojowych.

W tym roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W pierwszym półroczu br. ruszą też prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej.

Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować nową strażnicę Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowę bazy do obsługi technicznej samolotów, centralną wartownię, bazę paliwową, nową bazę działu eksploatacji lotniska czy rozbudowę terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.(PAP)

autor: Mateusz Babak