Jak poinformował w piątek Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK, próby obciążeniowe mostów kolejowych na kanałach: Warta–Gopło i Grójeckim, były ostatnim testem nowych obiektów przed wznowieniem ruchu na tym odcinku.

„W czasie prób obciążeniowych zespół ekspertów dokładnie zbadał wszystkie parametry przebudowanych mostów między Koninem a Kołem. Z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń sprawdzono +zachowanie+ gotowych już obiektów w trakcie przejazdu lokomotywy. Próby, przeprowadzone w środę i czwartek, potwierdziły, że mosty spełniają wymagane standardy” – podkreślił Śledziński.

Jak tłumaczył, próby były tzw. próbami dynamicznymi. „Do testów wykorzystano lokomotywę Gama. Ważący ponad 80 ton i długi na prawie 20 metrów pojazd kilkukrotnie przejeżdżał każdym torem na obu obiektach: na moście na Kanale Warta – Gopło z prędkością 140 km/h, na Kanale Grójeckim o 20 km/h szybciej. To docelowe prędkości, które będą obowiązywać na mostach” – wskazał.

Dodał, że obiekty po modernizacji są bardziej wytrzymałe; na 40 metrowym moście na Kanale Grójeckim wymieniono ważącą 160 ton stalową kratownicę, a obiekt na Kanale Warta–Gopło – długi na 25 metrów – zyskał nową, żelbetowo-stalową konstrukcję. Na obu mostach ułożono nowe tory i zamontowano sieć trakcyjną.

Reklama

Wznowienie ruchu na linii Poznań – Konin – Warszawa ma nastąpić od niedzieli 9 czerwca.

Śledziński zaznaczył, że lepszy komfort podróży na tej trasie zapewnią też zmodernizowane perony. Pasażerowie korzystają z nich już m.in. w Podstolicach i Koninie, natomiast od niedzieli dostępne będą nowe perony w Kole.

„Zasadniczym efektem prowadzonych prac będzie większa przepustowość i sprawny i bezpieczny ruch pociągów pasażerskich i towarowych m.in. z Wielkopolski na Mazowsze. Możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów o długości 750 m. To ważne w kontekście m.in. przewozu ładunków między wschodnią a zachodnią granicą państwa” – podkreślił Śledziński.

Prace na trasie Poznań – Warszawa planowane są do końca 2020 roku. Wartość projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe to ponad 2 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych. (PAP)

autor: Anna Jowsa