Władze w Kuala Lumpur zdecydowały się na to prawie rok po zawieszeniu przez Malezję budowy dwóch rurociągów. CPP była głównym wykonawcą tych projektów, szacowanych na 2,5 mld USD. Malezja zajęła środki z konta CCP w malezyjskim oddziale banku HSBC, ponieważ chińskiej firmie zapłacono 80 proc. należności, podczas gdy projekty zostały zrealizowane zaledwie w 13 proc.

Chodzi o rurociąg naftowy długości 600 km wzdłuż zachodniego wybrzeża Półwyspu Malajskiego oraz o gazociąg długości 662 km w malezyjskim stanie Sabah na Borneo. CPP otrzymała kontrakt na realizację tych projektów od rządu Najiba Razaka (poprzednika Mahathira).

Mahatir, który doszedł do władzy w maju ub.r., dwa miesiące później ogłosił, że Malezja zrezygnowała z wielomiliardowych projektów inwestycyjnych, finansowanych z kredytów udzielanych przez Chiny, w tym z rozpoczętej w 2017 r. budowy linii kolejowej. Podkreślał, że są to projekty, na które Malezji nie stać i których kraj obecnie nie potrzebuje.

Zastrzegał, że realizację tych projektów można będzie wznowić w przyszłości, ale że Malezja musi przede wszystkim skoncentrować się na redukcji zadłużenia. "Przy tym zadłużeniu, jeśli nie będziemy ostrożni, możemy stać się bankrutem" - ostrzegł, zarzucając "głupotę" swojemu poprzednikowi Najibowi Razakowi, oskarżonemu o korupcję na wielką skalę.

Reklama

W kwietniu br. Kuala Lumpur i Pekin uzgodniły, po miesiącach negocjacji, wznowienie realizacji wielomiliardowego projektu budowy linii kolejowej w Malezji, obniżając o prawie jedną trzecią szacowane koszty. Chodzi o linię kolejową długości 688 km, mającą połączyć wschodnie wybrzeże Malezji (nad Morzem Południowochińskim) z cieśniną Malakka na zachodzie.

Chodzi o projekty w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku, lansowanej przez Chiny, a obejmującej budowę portów, linii kolejowych i innych elementów infrastruktury w całej Azji. Wiele z tych projektów jest realizowanych przez chińskich wykonawców, a finansowanie zapewniają kredyty udzielane przez państwowe banki chińskie.

Inicjatywa Pasa i Szlaku ma na celu stymulację międzynarodowego handlu poprzez rozwój korytarzy transportowych, łączących Chiny z krajami Azji, Europy i Afryki. Stała się ona sztandarowym projektem polityki zagranicznej prezydenta ChRL Xi Jinpinga. (PAP)