Potencjał eksportowy wśród firm z sektora MŚP wciąż nie jest w pełni zrealizowany. Swoje towary na zagranicznych rynkach sprzedaje zaledwie 3 proc. firm zatrudniających do 9 osób. Dla firm liczących do 49 pracowników jest to już 31,5 proc. Dla porównania - spośród firm dużych, zatrudniających powyżej 249 pracowników, eksportuje większość, bo aż 66 procent. Czy robią coś lepiej?
Jednym z kluczowych i zarazem wymagających procesów przy rejestracji nowej działalności gospodarczej lub aktywacji nowego kanału sprzedaży na rynku zagranicznym jest zadbanie o finanse firmy. Krok pierwszy to założenie rachunku bankowego, który będzie umożliwiał elastyczne zarządzanie płatnościami w wielu walutach - przy płatnościach kontrahentom oraz regulowaniu zobowiązań wobec pracowników. Rachunek firmowy nie może też obarczać przedsiębiorcy trudnymi do przewidzenia i uwzględnienia kosztami ukrytymi, związanymi z narzutem banków pośredniczących.
Tradycyjne instytucje finansowe często pozostają niechętne idei otwartej bankowości lub dostosowywania się do dużej elastyczności z jaką funkcjonuje dziś biznes. Współczesne zwinne firmy oczekują błyskawicznego procesowania płatności - przy najmniejszych możliwych kosztach.
Naprzeciw tym potrzebom wychodzi Revolut - brytyjska platforma finansowa, znana z karty multi walutowej dla klientów indywidualnych, która niedawno weszła na polski rynek z kontem dla firm.
“Naszym celem jest wspieranie polskich firm narzędziami, które pozwalają im realnie oszczędzać na przelewach zagranicznych i kursie walutowym przy wysyłaniu pieniędzy do zagranicznych kontrahentów lub odbieraniu ich na konto firmowe Revolut.
Oferujemy biznesom w ramach jednego konta dostęp do wymiany 150 walut po kursie międzybankowym, bezpłatne przelewy międzynarodowe, możliwość emitowania bezpłatnie nawet 20 kart przedpłaconych dla pracowników - co jest zaletą jeśli wysyłamy pracowników w podróż służbową i nie chcemy płacić dodatkowo za każdy przelew na ich konto, a zarazem chcemy mieć kontrolę nad wydatkami pracowników” - mówi Monika Kania, Lead Business Development Manager w Revolut Biznes Polska.
“W Revolut dla Firm rozumiemy, że sama ekspansja zagraniczna to wystarczająco trudny etap rozwoju firmy i staramy się być partnerem, który cały czas rozbudowuje usługi właśnie w oparciu o potrzeby firm” - dodaje Kania.
Jakie ułatwienia dla przedsiębiorców przygotował Revolut?
1. Łatwe tworzenie firmowych kont wielowalutowych - założenie konta online nawet w kilka minut jest wygodne, w porównaniu z koniecznością weryfikacji w tradycyjnych placówkach bankowych.
2. Wymiana ponad 150 walut po kursie międzybankowym. W tradycyjnych bankach spread waha się pomiędzy 0,58% a 2,53%, co przy jednorazowej transakcji 10 000 euro oznacza dla firmy dodatkowy koszt nawet 252 złote a przy 5 takich transakcjach koszt dodatkowy rośnie nawet do 1260 zł. W Revolut tego kosztu po prostu nie ma.
3. Przyjmowanie przelewów w 28 walutach, co pozwala szybko i korzystnie zarządzać płatnościami i płacić pracownikom i dostawcom bez narażania się na niekorzystne kursy wymiany.
4. Lokalne konta bankowe w euro, funtach, koronach norweskich i polskich złotych. Przyjmowanie płatności szybko i bez dodatkowych kosztów.
5. Szybkie udostępnianie kont nowym członkom zespołu lub księgowym. Właściciele będą mogli monitorować wydatki pracowników w czasie rzeczywistym, akceptować je lub odrzucać, synchronizować dane z aplikacją księgową i automatyzować rozliczenia.
6. Możliwość przechodzenia na wyższy lub na niższy plan taryfowy - rozpoczynając od planów bezpłatnych dla małych firm lub freelancerów - pozwala dopasować ofertę Revolut do etapu, na jakim w danym momencie znajduje się firma.
7. Ustawianie zbiorczych lub predefiniowanych płatności i ich automatyzacja dzięki otwartemu API.
8. Integrację z aplikacjami biznesowymi jak Slack, Xero, FreeAgent, Zapier.
9. Integracja z popularnymi w branży e-commerce platformami Paypal czy Stripe - do przewalutowania po kursie międzybankowym przychodzących płatności ze sprzedaży towarów i usług. Pozwala to zaoszczędzić firmom zarówno na koszcie przelewu jak i spreadzie, czyli uniknąć dodatkowego kosztu nawet 2,9% nakładanego przez Paypal.
To, że produkt faktycznie pomaga firmom coraz prężniej się rozwijać i zarządzać efektywnie pieniędzmi, pokazują przykłady takich klientów Revolut dla Firm jak np. dynamicznie rozwijająca się na rynkach zagranicznych platforma do personalizacji opakowań Zapakuj.to, która korzysta z konta Revolut dla firm jako usługi komplementarnej do konta podstawowego.
“Daje nam to przede wszystkim wygodę płatności kartami za subskrypcję software’u, czy wydatki mediowe, zarówno za granicą jak i online. Nie chodzi tylko o korzystny kurs wymiany walut, ale także o łatwy sposób wydawania kart wirtualnych, zarządzanie limitami transakcyjnymi oraz intuicyjną aplikację na smartfony“ - mówi Konrad Kwiatkowski, współwłaściciel firmy Packhelp.
Revolut dla Firm wspiera w Polsce organizacje, które pomagają firmom rozwijać się, konkurować na rynkach zagranicznych i pozyskiwać nowych partnerów - właśnie dołączył do grona Partnerów InnoEnergy - międzynarodowej inicjatywy wspierającej młode spółki technologiczne z sektora energetycznego.
Już ponad 300 tysięcy przedsiębiorców oszczędza z Revolut dla firm swój czas i pieniądze. Dowiedz się więcej tutaj i przetestuj przez 30 DNI BEZPŁATNIE KONTO DLA FIRM z wymianą walut po kursie międzybankowym i bezpłatnymi przelewami międzynarodowymi.