Z nieoficjalnych informacji, docierających m.in. do przedstawicieli działających w fabryce związków zawodowych, wynika, że obecne przedłużenie przestoju może być już ostatnim, a 1 czerwca tyski zakład będzie mógł wznowić produkcję samochodów. Jednak ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Początkowo zakładano, że zakład wznowi produkcję 30 marca, po dwutygodniowej przerwie; później czas trwania przerwy w produkcji kilkakrotnie przedłużano - poprzednio do 24 maja, teraz do 31 maja.

W zakładzie trwają przygotowania do uruchomienia produkcji. M.in. zamontowano kamery termowizyjne, wykrywające podwyższoną temperaturę u wchodzących do fabryki pracowników, wprowadzono też dodatkowe środki bezpieczeństwa w halach produkcyjnych oraz pomieszczeniach socjalnych.

Przed przestojem fabryka w Tychach wytwarzała dziennie średnio 1040 samochodów - 2,5-miesięczny przestój oznacza ubytek w produkcji rzędu ok. 55 tysięcy aut. Firma spodziewa się jednak, że po okresie epidemii odbudowany zostanie popyt na wytwarzane w Tychach samochody.

Reklama

"Mamy nadzieję na ożywienie rynku, szczególnie w segmencie małych samochodów, których producentem jest tyska fabryka" - powiedziała w czwartek PAP rzeczniczka FCA w Polsce Beata Dziekanowska.

Zakład FCA w Tychach, w którego produkcji dominuje wytwarzany tu od blisko 13 lat Fiat 500, w ub. roku wyprodukował w sumie 263 tys. 176 samochodów, wobec 259 tys. 448 w roku 2018 (3728 aut więcej niż rok wcześniej).

Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. Zakład zatrudnia ok. 2,2 tys. pracowników. Na terenie tyskiej fabryki FCA działa także wiele firm kooperujących, które wstrzymały lub ograniczyły produkcję w ślad za decyzją swojego partnera.

W ostatnich dwóch miesiącach produkcję zawiesiło lub poważnie ograniczyło także wiele firm motoryzacyjnych działających w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, m.in. fabryki Grupy PSA w Gliwicach (gdzie produkowany jest Opel Astra) i Tychach (wytwórca silników), a także działająca w Bielsku-Białej i Sosnowcu firma Marelli. Fabryka silników Opla w Tychach wznowiła produkcję w miniony poniedziałek; terminu wznowienia pracy przez gliwicką fabrykę samochodów Opla dotąd nie podano, choć fabryka deklaruje już gotowość do pracy.(PAP)

autor: Marek Błoński