Poniżej prezentujemy odpowiedzi biura prasowego Revoluta na pytania, jakie wysłaliśmy do brytyjskiej firmy.

Ile osób zostało zwolnionych w ostatnim czasie (od wybuchu pandemii) w Revolucie w Polsce?

W następstwie pandemii Revolut wypowiedział umowy 62 osobom w 11 biurach na świecie (co stanowi globalnie mniej niż 3 proc. zatrudnienia), w tym 8 osobom w Polsce (co stanowi mniej niż 1 proc. zatrudnienia w Polsce). W tym roku miała również miejsce pierwsza kwartalna ocena wyników, po 1 kwartale 2020. Gdy pracownik nie osiąga minimalnych oczekiwanych wyników przez okres 3 lub 6 miesięcy, firma może wypowiedzieć mu umowę. W 2020 roku Revolut zatrudnił ponad 150 nowych pracowników w Polsce (w sumie firma zatrudnia ponad 800 osób w Polsce). Po pierwszej kwartalnej ocenie wyników, firma wypowiedziała umowy ponad 30 osobom w Polsce (ze względu na wyniki).

W jakim trybie odbyło się ograniczenie zatrudnienia w Polsce? Czy to były odejścia dobrowolne, czy wymuszone przez firmę?

Reklama

To nie były dobrowolne odejścia z firmy. Umowy wypowiadał Revolut. W przypadku zwolnień za wyniki po I kwartale, po wypowiedzeniu umowy z uwagi na wyniki pracy przez Revolut, pracownik miał możliwość podpisania umowy o zakończeniu współpracy za porozumieniem stron, w której nie ma informacji o złych wynikach pracy. Jeśli pracownik wyraził taką wolę, to taka umowa była podpisywana.

Czy firma zgłaszała do urzędu pracy zamiar zwolnień grupowych?

Nie było w Polsce zwolnień grupowych. Redukcja stanowisk pracy z uwagi na pandemię objęła 8 stanowisk pracy w Polsce. Umowy wypowiedziane z tytułu złych wyników pracy nie są wliczane do minimum, które wskazuje na zwolnienia grupowe.

Jakie były standardowe warunki zakończenia umów - długość okresu wypowiedzenia, wysokość odpraw? Czy różniły się w obu "ścieżkach"?

Okres wypowiedzenia uzależniony jest od czasu zatrudnienia i wynosi od 2 tygodni do 3 miesięcy. Standardowa odprawa, w przypadku redukcji zatrudnienia z powodu pandemii to równowartość wynagrodzenia za okres od 1 miesiąca do 3 miesięcy. W przypadku rozwiązania umowy za porozumieniem stron, odprawa nie zawsze była elementem umowy.

>>> Czytaj też: Nawet 4 proc. straty na lokacie. A najgorsze dopiero przed nami

Kiedy wprowadzono opcję zamiany wynagrodzenia na udziały? Jaka część wynagrodzenia standardowo została na nie zamieniona? Czy wśród osób zwolnionych w ostatnim czasie były takie, które zgodziły się na wypłatę części pensji w udziałach?

Możliwość dobrowolnej wymiany wybranej części wynagrodzenia na udziały w firmie była ogłoszona i przeprowadzona przed decyzjami o redukcji zatrudnienia. Pracownicy mogli przeznaczyć od 5 proc. wynagrodzenia na udziały w firmie, w stosunku 1 dol. wynagrodzenia na 2 dol. udziałów. To, czy ktoś przystąpił do wymiany części wynagrodzenia na udziały w firmie, nie było widoczne dla menedżerów i nie miało wpływu na decyzje o redukcji danego stanowiska. Decyzje o redukcji zatrudnienia w następstwie Covid-19 wynikały z analizy stanowisk, które są potrzebne do działalności firmy.

Czy w polskiej części firmy zostały wprowadzone jakieś inne rozwiązania dotyczące pracowników, które służyłyby ograniczeniu kosztów?

Zanim rozpoczął się proces redukcji zatrudnienia związany z Covid-19, który objął 62 osoby w 11 biurach na świecie, Revolut zmniejszył koszty operacyjne, ograniczył outsourcing oraz przenosił pracowników do innych zespołów, na inne stanowiska.

Czy możliwe jest w najbliższym czasie dalsze ograniczenie zatrudnienia w polskiej części firmy?

Firma nie planuje obecnie dalszego ograniczenia zatrudnienia z uwagi na Covid-19. Okresowe oceny wyników pracy będą kontynuowane po kolejnych kwartałach, nie mają one związku z pandemią.

Czy Revolut starał się (lub ma taki zamiar) o pomoc w ramach rządowej tarczy antykryzysowej lub tarczy finansowej PFR? Czy taka pomoc została przyznana? Jeśli tak - w jakiej wysokości?

Nie posiadamy informacji o tym, by Revolut korzystał z tego rodzaju programów pomocowych.

Jak w ostatnim czasie wygląda biznes firmy w Polsce - pozyskiwanie nowych klientów, obroty na rachunkach? Jak to się zmieniło w porównaniu z czasem przed pandemią?

Centrum Revolut w Krakowie to największe biuro firmy na świecie, zatrudnia ponad 800 osób. Wyniki firmy na rynku polskim nie mają decydującego przełożenia na działalność biura w Krakowie. Pracuje ono na rzecz kilkudziesięciu rynków, na których obecna jest firma. Revolut w Polsce stale pozyskuje nowych klientów, oferując aplikacje dla dzieci, dorosłych i dla firm. Jeśli chodzi o wolumen transakcji, zwłaszcza fizycznymi kartami, zmalał on istotnie podczas kwarantanny. Obecnie, wraz ze stopniowym łagodzeniem kwarantanny, widzimy już pierwsze symptomy powrotu do normalności.

>>> Czytaj też: Wakacje kredytowe nie tylko w pandemii. Banki chcą w zamian zmniejszenia podatku