Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju przygotowała wytyczne z myślą o tym, aby uniknąć powtórki kryzysu kredytów hipotecznych i krachu kredytowego, który wpędził światową gospodarkę w recesję.

“Nawet kiedy nie ma kryzysu, rozwój sytuacji na rynkach finansowych, w sferze demografii, gospodarki i polityki wskazuje na coraz większe znaczenie finansowej edukacji oraz konieczność wzmocnienia finansowej ochrony konsumenta. Sondaże na temat poziomu wiedzy finansowej dalej dowodzą, że konsumenci praktycznie w każdym kraju nie mają dostatecznego rozeznania w tych sprawach oraz niedoceniają potrzeby edukacji w dziedzinie finansowej” – mówi Andre Laboul, szef wydziału finansowego w OECD.

Wytyczne “Dobre praktyki w zakresie edukacji finansowej i znajomości kredytów” „Good practices on financial education and awareness relating to credit” rekomendują, żeby rządy zobowiązały prawnie firmy finansowe do stosowania jasnego języka we wszystkich umowach hipotecznych. Powinno to stać się standardem oraz mieć zastosowanie do wszystkich dostawców kredytów hipotecznych.

Kredytodawcy powinni, na przykład, być zobowiązani do prezentowania w sposób dostatecznie wyraźny streszczenia kluczowych warunków udzielanych pożyczek oraz wyjaśniania konsekwencji wynikających z powodu przekroczenia terminu spłaty. Informacje te powinny w szczególności zawierać: wysokość pożyczki/kredytu i odsetek, wszystkie opłaty i obciążenia (w tym opłaty brokerskie), liczbę rat, wysokość spłat i ich wymagalność, całkowitą kwotę do zwrotu i całkowity koszt kredytu. Kredytodawcy muszą również być prawnie zobowiązani do sprawdzania kredytowych potrzeb klientów i ich zdolności do regulowania spłat.

Reklama

Rządy ze swej strony powinny podjąć wszelkie działania dla ochrony konsumentów oraz poprawy wiedzy na temat kredytów i innych złożonych produktów finansowych. Dotyczy to zarówno informowania obywateli o ich prawach, jak i obowiązkach – podkreśla OECD w opublikowanym we wtorek komunikacie.