Ford wspólnie z partnerem Chongqing Changan Automobile Co. ma już zakłady w tym mieście, które wytwarzają 267 tys. pojazdów i drugie w Nanjing o mocy 180 tys. aut rocznie. Obie fabryki montują Fordy Fiesta, Mondeo, Focus i S-MAX, jak i modele Mazdy, z którą Amerykanie kooperują.

Do końca sierpnia chiński oddział Forda sprzedał w Państwie Środka 144,6 tys. pojazdów. Jeszcze lepsze wyniki ma General Motors, który znalazł w Chinach chętnych na 1,11 mln pojazdów.

W całym Państwie Środka wzrost sprzedaży samochodów wyniósł do tej pory 28 proc., a to może oznaczać, że rynek chiński przegoni w tym roku nawet amerykański. Wszystko dzięki nowym modelom i pakietowi stymulującemu chińskiego rządu za 585 mld dolarów. Obniżki podatków i subsydia dla rolnictwa rozbudziły popyt na nowe auta na wsi chińskiej.

Chińscy analitycy uważają, że w 2009 r. sprzedaż samochodów w Chinach może dojść nawet do 12 mln sztuk, tymczasem w USA nie będzie wyższa niż 11 mln sztuk z racji recesji.

Reklama
ikona lupy />
Sprzedaż Forda w Azji / Bloomberg