>>> Vattenfall zaprezentował Think City - wymyślony w Norwegii samochód miejski na prąd

W obu krajach konsumenci powiedzieli, że rozważyliby zakup, przede wszystkim by zaoszczędzić na kosztach paliwa. Powód ten był dla nich ważniejszy niż ochrona środowiska.

>>> Najnowszy w pełni elektryczny Hyundai BlueOn (GALERIA)

Sondaż przeprowadzony w zeszłym tygodniu dla „FT” przez firmę Nielsen pokazuje, że koncerny mają ograniczone pole manewru, jeżeli chodzi o ustalanie cen nowej fali elektrycznych pojazdów, które właśnie wchodzą na rynek.
Reklama

>>> Nowoczesne samochody na baterie na pokazach Plug-In 2010 (GALERIA)

Kryzys gospodarczy spowodował bowiem, że klienci bardziej trzymają się za portfele. Rządy na całym świecie przeznaczają miliardy dolarów z pieniędzy podatników na promowanie elektrycznych samochodów – w USA ci, którzy kupią je pierwsi, dostają zwrot w wysokości 7500 dol., a w Wielkiej Brytanii 5000 funtów.
Do końca roku Nissan zacznie sprzedawać swój model elektryczny Leaf, a General Motors zaoferuje w salonach Chevroleta Volt.
Dobra wiadomość dla koncernów motoryzacyjnych wynikająca z sondażu jest taka, że potencjalnych nabywców jest wielu. W USA 72 proc. ankietowanych przez Nielsena powiedziało, że rozważa lub rozważy w przyszłości zakup samochodu elektrycznego, podczas gdy w Wielkiej Brytanii odsetek ten wzrósł do 78 proc.
Jednak 65 proc. Amerykanów powiedziało, że nie zapłaciłoby za elektryczny samochód więcej niż za konwencjonalny. W Wielkiej Brytanii odsetek ten był jeszcze wyższy i wyniósł 76 proc.
Sprzedaż samochodów hybrydowych, takich jak Toyota Prius, które kosztują więcej niż konwencjonalne auta podobnej wielkości, spadała podczas kryzysu gospodarczego dużo szybciej niż cały rynek.
Nawet po wprowadzeniu dotacji rządowych dla sprzedaży samochodów zasilanych na baterię w Wielkiej Brytanii, USA, we Francji i w innych krajach wciąż będą one droższe niż konwencjonalne pojazdy.
Po uwzględnieniu subsydiów cena modelu Leaf będzie się zaczynała od 25 280 dol. w USA i 23 990 w Wielkiej Brytanii. Volt GM będzie kosztował od 33 500 dol. w USA i 25 000 funtów w Wielkiej Brytanii.