W trakcie przeprowadzonych prób dwukrotnie ewakuowano całkowicie obłożony pociąg, za każdym razem w ciągu mniej niż 20 minut. Prezes Eurotunnelu Jacques Gounon wyraził przekonanie, że produkowany przez firmę Siemens pociąg ICE 3 (Intercity Express 3) będzie mógł kursować przez tunel i spełni surowe wymogi bezpieczeństwa.

Państwowe Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) zamierzają od grudnia 2013 roku uruchomić szybkie połączenie Frankfurtu nad Menem z Londynem. Jak pisze "Daily Mail", pociąg będzie startował z Londynu i przez Lille dotrze do Brukseli, gdzie się rozdzieli na dwa składy: pierwszy pojedzie przez Rotterdam do Amsterdamu, drugi natomiast do Frankfurtu nad Menem przez Kolonię. Czas przejazdu całej trasy ma wynosić około pięciu godzin, co dałoby kolei szansę na konkurowanie z komunikacją lotniczą.

"Daily Mail" dodaje, że ceny biletów będą się wahać między 39 a 49 funtów brytyjskich (44 - 56 Euro).

Deutsche Bahn zamówiło od Siemensa 15 pociągów ICE 3 za około 500 mln euro. Początkowo będą one kursować głównie na terytorium Niemiec.

Reklama

Francja blokuje konkurencję pod kanałem La Manche

Także spółka Eurotunnel, jak na razie jedyna kolej, która przewozi pasażerów przez tunel pod kanałem La Manche, zamówiła pociągi Siemensa. Wywołało to sprzeciw kolei SNCF, właściciela Eurotunnelu, których większościowym akcjonariuszem jest państwo francuskie.

Wczoraj minister handlu Francji Christian Estrosi zażądał, aby Eurotunnel anulował przetarg i rozpisał go od nowa. Władze w Paryżu są niezadowolone, bo kontrakt na 10 składów za 700 mld euro wygrał niemiecki Siemens a nie francuski Alstom, który także produkuje szybkie pociągi. SNCF ma 55 proc. akcji spółki Eurotunnel.

Cała sprawa wywołała ostry spór na linii Londyn - Paryż - Berlin. Władze w Londynie chcą, aby tunel pod kanałem La Manche przyjął więcej pociągów. Francuzi, którzy na razie są praktycznie monopolistami w kolejowych przewozach na Wyspy twierdzą, że tylko produkowany przez francuski Alstom pociąg spełnia wymogi bezpieczeństwa. We wtorek grupa Eurotunnel wydała oświadczenie, w którym stwierdziła, że blokowanie dostępu do podziemnego tunelu ma charakter czysto polityczny i testy, które pomyślnie przeszedł Siemens pokazały, że nie tylko Alstom i Francuzi mają prawo wozić pasażerów do Wielkiej Brytanii.

>>> Czytaj też o historii i przyszłości szybkiej kolei na świecie: Kolej wraca do łask. Szybkie pociągi wyrwą świat z kryzysu

ikona lupy />
Eurostar wyjeżdzający z Eurotunelu. Jak na razie na trasie pomiędzy Londynem, Paryżem a Bruskelą monopol ma Eurostar Group. / Bloomberg
ikona lupy />
Intercity Express 3 marki Siemens należący do Deutsche Bahn AG podczas postoju w Londynie. / Bloomberg
ikona lupy />
Intercity Express 3 dotarł do Londynu. Na zdjęciu tablica informacyjna w stolicy Wielkiej Brytanii. / Bloomberg
ikona lupy />
Paul Chapman, dyrektor zarządzający High speed one. W tle niemiecki ICE 3 w Londynie. / Bloomberg
ikona lupy />
Wnętrze ICE 3 Siemensa. / Bloomberg
ikona lupy />
Menu w Intercity Express 3 marki Siemens należącym do Deutsche Bahn AG. / Bloomberg
ikona lupy />
Kalsa ekonomiczna nowego szybkiego pociągu ICE 3. / Bloomberg
ikona lupy />
Intercity Express 3 marki Siemens należący do Deutsche Bahn AG podczas postoju w Londynie (2). / Bloomberg