Najnowocześniejszy samolot świata Boeing 787 Dreamliner tuż po wylądowaniu zostanie przeholowany z płyty lotniska na płytę przed hangarami na terenie Bazy Technicznej. Maszyna przyleci bezpośrednio z pokazu lotniczego w Le Bourget pod Paryżem, podczas którego odbędzie się prezentacja Dreamlinera. B787 ma odlecieć z Polski w sobotę.

>>> Polecamy: Boeing 787 Dreamliner wyląduje w czerwcu w Warszawie

Wszyscy, którzy będą chcieli zobaczyć lądowanie Dreamlinera, będą mogli to zrobić przyjeżdżając w okolice lotniska. Pozostali będą mieli możliwość oglądania relacji na żywo na facebookowym profilu stołecznego lotniska www.facebook.com/LotniskoChopina. Rozpocznie się ona o 9.30 i potrwa do około 11.

>>> czytaj również: Boeing 787 Dreamliner - bardziej "dream" niż "liner"

Reklama

Swój udział w piątkowym powitaniu Dreamlinera oprócz władz spółki zapowiedzieli m.in. wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak, a także przedstawiciele Boeinga.

LOT będzie pierwszą europejską linią, która otrzyma Dreamlinera. Przewoźnik w marcu został poinformowany przez Boeinga o nowych terminach dostaw samolotów B787. Pierwsza maszyna ma zostać przekazana w kwietniu 2012 r., a kolejne cztery trafią do Polski od sierpnia do listopada 2012 r. Pierwszy rejs Dreamlinera w barwach LOT-u - według planów spółki - może się odbyć na jednej z tras, na których przewoźnik lata lub jednym z nowych połączeń do Azji. Przewoźnik chce w przyszłym roku otworzyć rejsy z Warszawy do Tokio i Pekinu. Zdaniem przedstawicieli spółki Dreamliner może przyciągnąć pasażerów nie tylko z krajów ościennych, ale z całej Europy.

Polski przewoźnik czeka na osiem samolotów Boeing 787 Dreamliner. Samolot ma mieć trzy klasy: biznes, bardziej komfortową ekonomiczną oraz zwykłą ekonomiczną. W kolejce oczekujących na te samoloty polski przewoźnik jest na ósmej pozycji. Pierwszą linią lotniczą, która ma je otrzymać, jest japońska ANA.

Dreamliner będzie mógł przewozić od 210 do 290 pasażerów w zależności od konfiguracji, na odległość ponad 15,7 tys. km. Samolot będzie spalał 20 procent mniej paliwa, niż aktualnie używane samoloty przewożące podobną liczbę pasażerów. 50 proc. struktury B787, w tym kadłub i skrzydła, jest wykonane z materiałów kompozytowych. Dzięki mniejszej wadze samolot zużywa mniej paliwa, co wpływa na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Dreamliner będzie także emitował mniej hałasu.

Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana.

Pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w Stanach Zjednoczonych w grudniu 2009 roku.

ikona lupy />
Silnik Trent 1000 produkcji Rolls-Royce w samolocie Boeing 787 Dreamliner. Publikacja za zgodą Rolls-Royce. Copyright © Rolls-Royce plc 2010. / Forsal.pl
ikona lupy />
Transport przedniej sekcji najnowszego samolotu Boeing 787 Dreamliner. Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Trzy samoloty tego typu mają wejść do floty polskiego przewoźnika PLL LOT jesienią 2011 r. fot: Randy Tobias/Bloomberg / Bloomberg
ikona lupy />
Boeing już sześć razy opóźniał dostawy modelu 787 Dreamliner. / Bloomberg
ikona lupy />
Boeing 787 Dreamliner. / Bloomberg
ikona lupy />
Boeing 787 Dreamliner / Bloomberg
ikona lupy />
Kabina pilotów w samolocie Boeing 787 Dreamliner, fot. Simon Dawson/Bloomberg / Bloomberg
ikona lupy />
Wnętrze samolotu Boeing 787 Dreamliner, fot. Simon Dawson/Bloomberg / Bloomberg
ikona lupy />
Kokpit pilotów Dreamlinera 787 fot. Kevin P. Casey/Bloomberg / Bloomberg / Kevin P. Casey
ikona lupy />
Najnowocześniejszy samolot świata Boeing 787 Dreamliner w powietrzu. fot. Chris Ratcliffe/Bloomberg / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Pierwszy testowy lot Dreamlinera 787 w Paine Field w Everett, w stanie Washington z grudnia 2009 r. Nad nim Boeing T33 fot.Kevin P. Casey/Bloomberg / Bloomberg / Kevin P. Casey
ikona lupy />
Boeing 787 Dreamliner w barwach polskiego przewoźnika PLL LOT, copyright by Boeing Photo / Inne