Obecny dyrektor zarządzający Apple Tim Cook poinformował wczoraj, że Chiny, mające największą populację na świecie, stanowiły 16 proc. sprzedaży Apple w czwartym kwartale roku, co przekłada się na kwotę 4,5 miliarda USD. Dochody z tego kraju są prawie cztery razy większe w porównaniu z poprzednim rokiem. „Jeszcze nigdy nie spotkałem się z krajem, w którym byłoby tak dużo osób wkraczających do klasy średniej i pragnących kupować produkty Apple”, powiedział Cook. „W Chinach nasze możliwości są nieograniczone.”

Apple dysponuje siecią ponad 200 dedykowanych salonów sprzedających wyłącznie produkty Apple, a jeśli dodać do tego inne punkty sprzedaży i salony China Unicom, jedynej sieci komórkowej w kraju oferującej iPhone'y w ofrecie z abonamentem, w Chinach jest około 7000 punktów, w których można kupić produkty firmy.

>>> Czytaj też: Chinom grozi pierwszy od 20 lat deficyt handlowy

Jednak według Shauna Reina z firmy doradczej China Market Research Group, nawet w takim tempie Apple nie rozwija się w Chinach wystarczająco szybko. „Chiny powinny być największym rynkiem Apple i tak naprawdę uważam, że firma powinna radzić tu sobie lepiej,” mówi. „Otwartych zostało zbyt mało sklepów Apple – muszą oni znacznie przyspieszyć otwieranie nowych sklepów.” Rein stwierdził, że chiński rynek „z łatwością” utrzymałby jeszcze 100 salonów Apple.

Kraj ten najprawdopodobniej wyprzedził Stany Zjednoczone w sprzedaży komputerów osobistych w drugim kwartale roku. Kończy to okres trzech dekad, w czasie których USA dominowały na rynku rozwiniętym dzięki innowacjom Apple i IBM. Zyski Apple rosną tam w zawrotnym tempie, dzięki czemu jest to dla firmy jak na razie najszybciej rozwijający się rynek.

„To region niezliczonych możliwości,” mówi Cook. „Bardzo szybko zajął on drugie miejsce na naszej liście najbardziej dochodowych państw, więc oczywiście inwestujemy tam coraz więcej. Otwieramy więcej sklepów, a także robimy sporo innych rzeczy.”

>>> Polecamy: Ranking najszybciej sprzedających się gadżetów w historii technologii: iPhone 4S na 1. miejscu

ikona lupy />
Sklep Apple Store w Szanghaju podczas otwarcia w lipcu 2010. Był on drugim sklepem Apple'a otwartym w Chinach. / Bloomberg