Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w październiku spadł wobec września o 0,2 pkt proc. i wyniósł -26,8 pkt proc. BWUK jest niższy niż przed rokiem, WWUK jest zbliżony do poziomu z października 2010 r.

"W październiku 2011 r. nie odnotowano zasadniczych zmian w poziomie i tendencjach nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, uległ poprawie w październiku 2011 r. o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -20,8 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 1,6 pkt proc. od wyniku z października ubiegłego roku" - napisano w komunikacie.

"Na wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęła głównie poprawa ocen dotyczących zaistniałych zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa wskaźnika o 2,7 pkt proc.). Pozytywnie oddziaływały także, ale w mniejszym stopniu, oceny zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (poprawa ocen o 0,7 pkt proc.) oraz dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnych warunkach (poprawa ocen o 0,6 pkt proc.). Negatywnie na zmiany wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęły oceny dotyczące oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (pogorszenie wskaźnika o 0,6 pkt proc)" - dodano.

Wskaźnik wyprzedzający jest zbliżony do poziomu sprzed roku.

Reklama

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, nieco się pogorszył w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2 pkt proc. i ukształtował na poziomie -26,8 pkt proc. Jednocześnie wartość tego wskaźnika była prawie taka sama jak przed rokiem" - napisano.

"Na niekorzystne zmiany wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęło pogorszenie się ocen dotyczących perspektywy oszczędzania pieniędzy (o 0,9 pkt proc.) oraz oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 0,6 pkt proc.). Pozytywnie na zmiany wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej oddziaływały oceny obaw przed wzrostem bezrobocia, które poprawiły się (o 0,6 pkt proc.)" - dodano.