Pasażer, którego lot zostanie odwołany, może, w zależności od okoliczności, ubiegać się o zwrot kosztów, nocleg i wyżywienie na koszt przewoźnika, a także - w niektórych przypadkach - o odszkodowanie. W Polsce instytucją, która dba o przestrzeganie prawa pasażerów jest Urząd Lotnictwa Cywilnego.
ULC przypomina, że jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.
>>> Zobacz zdjęcia z awaryjnego lądowania Boeinga 767 w Warszawie
Jakie prawa ma pasażer odwołanego lotu
Przewoźnicy mają obowiązek zapewnić bezpłatnie pasażerom potrzebującym następującej pomocy:
- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania na lot opóźniony lub na lot alternatywny zaoferowany w związku z odwołaniem lotu, na który posiadali rezerwację;
- zakwaterowanie w hotelu, w przypadku gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym);
- dwukrotny dostęp do środków łączności (telefon, e-mail, itp);
- zwrot pełnej kwoty ceny biletu w przypadku, gdy pasażerowie zrezygnują z odwołanego albo opóźnionego powyżej 5 godzin lotu;
- zmianę rezerwacji na najbliższy albo najbardziej dogodny dla obu stron umowy przewozu lot, na który dostępne są wolne miejsca.
Kiedy można ubiegać się owanie za odwołany lot
ULC podkreśla, że wszelkie zjawiska pogodowe mające wpływ na operacje lotnicze np. mgły, burze, wyładowania atmosferyczne, a także zdarzenia losowe np. zderzenia samolotów z ptakami oraz następstwa niektórych katastrof naturalnych np. chmura pyłu wulkanicznego są zjawiskami pozostającymi poza skuteczną kontrolą przewoźników lotniczych.
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli może dowieść, że odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
>>> Zobacz, na co najczęściej skarżą się pasażerowie linii lotniczych
Odmówienie wejścia na pokład
Kiedy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu - przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR - w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu m.in. posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania.