W raporcie Komisja Europejska podkreśla, iż polskie MŚP dokonały znaczącego postępu w zakresie umiejętności i innowacji. Mimo to, wciąż wyraźnie odbiegamy od średniej europejskiej, a sytuacja na polskim rynku pozostawia wiele do życzenia.

“Kluczowe wskaźniki są wyraźnie niższe od średniej UE. MŚP w Polsce są mniej skłonne do podejmowania własnych działań innowacyjnych lub wprowadzania innowacji. Osiągają również gorsze wyniki w zakresie rynkowej komercjalizacji nowych produktów i procesów. Nie jest zatem zaskoczeniem, że MŚP rzadziej uczestniczą w programach badawczych finansowanych z siódmego programu ramowego” – czytamy w raporcie.

Na tle Unii Europejskiej Polskie MŚP najlepiej wypadają pod względem wprowadzania innowacji w zakresie marketingu i organizacji, jak również wdrażania nowatorskich rozwiązań w kwestii produktów lub procesów. Zdolność do sprzedaży i dokonywania zakupów on-line pozostaje natomiast znacznie poniżej średniej europejskiej.

Mimo to, polscy przedsiębiorcy skutecznie poszukują niestandardowych, innowacyjnych rozwiązań obniżających koszty, a zwiększających efektywność działań. Marketing jest jedną ze sfer, w których działalność ta jest widoczna i jak pokazują unijne badania – bardzo skuteczna.

Reklama

"Obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania małych i średnich firm reklamą lokalną, która koncentruje komunikację marketingową w rejonie działania przedsiębiorcy" - komentuje Rafał Mikołajczak, prezes Indigo Sp. z o.o. operatora platformy mapowej Targeo.pl.

Nowocześni menedżerowie mają świadomość tego, że konkurencyjny rynek wymaga od nich innowacji w działaniu, szczególnie w obszarze marketingu i promocji. Dlatego coraz częściej, zamiast ogólnej reklamy o dużym zasięgu, wybierają takie sposoby promocji, które, jak reklama lokalna na mapie, dają największe szanse dotarcia do potencjalnych klientów.

Najbardziej ugruntowaną pozycję reklama lokalna ma na rynku amerykańskim, gdzie operatorzy serwisów mapowych już od kilku lat oferują takie rozwiązania, a przedsiębiorcy chętnie z nich korzystają. W Polsce, ten model działania nie jest jeszcze powszechnie stosowany, ale powoli dociera do świadomości zarówno operatorów serwisów z mapami, jak i reklamujących się firm.

Małe i średnie przedsiębiorstwa podejmując nowatorskie inicjatywy polegające na stosowaniu przekazów docierających do sprecyzowanego grona odbiorców, wcale nie starają się rywalizować z gigantami, którzy korzystają ze standardowych, znacznie droższych reklam papierowych i internetowych. W efekcie ich konkurencyjność rośnie, są bardziej odporne na kryzys i zwiększają zyski. Jak wynika z unijnego raportu, polskie MŚP coraz mocniej zdają sobie sprawę z tej prawidłowości.