Najcenniejsze marki

Pierwsze trzy miejsca w rankingu najbardziej wartościowych marek „Rzeczpospolitej”, tak jak w ubiegłym roku, przypadło trzem polskim gigantom. Listę zwycięzców otwiera Orlen z marką o wartości 3,8 mld zł, co oznacza wzrost wartości tej marki o 1 proc. w ciągu roku. Tuż za Orlenem z niewiele mniej warta marka uplasował się PKO BP – 3,7 mld zł. Wartość tej marki w ciągu ostatniego roku wzrosła o 3 proc. Na trzecim miejscu – podobnie jak w ubiegłym roku – znalazła się marka PZU z wartością 2,3 mld zł. W tym przypadku nastąpił dość duży spadek wartości w ciągu roku, bo aż o 17 proc.

>>> Czytaj też: "NYT": Polska ma najzdrowszą gospodarkę w Europie

Kolejne miejsca przypadają markom, których wartość znajduje się na poziomie poniżej 2 mld zł. I tak czwarte miejsce zajęła Telekomunikacja Polska z wartością 1,8 mld zł. Co ciekawe, wartości oraz pozycja w rankingu tej marki nie zmieniła się w ciągu roku. Piąte miejsce przypadło Biedronce z wartością 1,7 mld zł z rekordowym wzrostem wartości aż o 27 proc. w ciągu roku. Za Biedronką na szóstym miejscu znaleźli się TVN (1,3 mld zł – wzrost wartości o 1 proc. w ciągu roku), Plus z wartością marki 1,19 mld zł (wzrost wartości o 10 proc.), Bank Pekao z marką wartą 1,1 mld zł (spadek wartości o 15. proc.), Mlekovita warta 1,05 mld zł. (wzrost wartości marki o 6 proc.) Pierwszą dziesiątkę zamyka Play z marką wartą 0,98 mld zł. Pomimo, że Play zajął ostatnie miejsce w pierwszej dziesiątce, w marka ta w tej grupie jest zdecydowanym liderem jeśli chodzi o roczny wzrost wartości, ta bowiem zwiększyła się aż o 78 proc., co pozwoliło tej firmie na duży awans z 22. miejsca w ubiegłym roku.

Reklama

>>> Polecamy: Warszawa to najtańsze duże miasto w Europie

Liderzy wzrostów

Wychodząc już poza pierwszą dziesiątkę, warto także wspomnieć o tych markach, które zanotowały rekordowy wzrost wartości względem ubiegłego roku. I tak spośród wszystkich 330 marek zdecydowanym liderem jest Indykpol. Marka ta w 2010 roku warta była „zaledwie” 16,2 mln zł, zaś w 2011 roku wartość ta podskoczyła aż o 1364 proc. do 281,1 mln zł, zapewniając sobie skok z 325. miejsca na 44. pozycję.

>>> Czytaj również: Awans Polski na finansowej mapie świata. Jesteśmy najlepsi w regionie

Na uwagę zasługuje również marka Krupnik, której wartość w ciągu ostatniego roku zwiększyła się o 870 proc., z 16,5 mln zł do 159,5 mln zł w 2011 roku. Do większych wzrostów wartości doszło również w przypadku marek takich jak Armatura Kraków (65,2 mln zł, co oznacza 94-proc. wzrost wartości), TV Plus (143,9 mln zł – wzrost wartości o 91 proc.), a także Yes o wartości 60,1 mln zł (wzrost o 89 proc.).

Najsilniejsze i najchętniej wybierane marki

W rankingu znalazły się również zestawienie ze względu na siłę marki. I tak dziesięć najsilniejszych polskich marek to Wedel, Winiary, Pudliszki, Lubella, TVN, Sokołów, Tymbark, Allegro.pl, Hortex (mrożonki) oraz Apart.

Do najczęściej wybieranych marek należą Biedronka, TVN, Wedel, Poczta Polska, Winiary, Orlen, Polsat, Ruch, Pudliszki oraz PZU.

Metodologia

W rankingu najcenniejszych polskich marek brały udział tylko te marki, które narodziły się w Polsce – bez względu na kraj pochodzenia obecnego właściciela marki. Do sporządzenia rankingu wykorzystano tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty). Metoda ta opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik marki, gdyby korzystał z niej na podstawie umowy licencyjnej.

Siłę marki oceniano na podstawie czterech kryteriów: pozycji rynkowej, relacji z klientami, postrzegania marki oraz rodzaju rynku.

ikona lupy />
Najsilniejsze marki polskie w 2011 r. / Forsal.pl
ikona lupy />
Najczęściej wybierane polskie marki / Forsal.pl
ikona lupy />
Stacja benzynowa Orlenu w Niemczech / Bloomberg
ikona lupy />
Bank PKO BP w Warszawie. / Bloomberg
ikona lupy />
Siedziba PZU / Bloomberg
ikona lupy />
Telekomunikacja Polska logo / Bloomberg
ikona lupy />
Sklep Biedronka Fot. flikr, jakub.szestowicki, Attribution-ShareAlike 2.0 Generic / Inne