Kiedy powstawała ta, obecnie jedna z największych polskich spółek IT, kapitalizm dopiero raczkował w wolnej, postkomunistycznej przestrzeni rynkowej. 18 lat później Janusz Filipiak - jej pomysłodawca, profesor Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie - z sentymentem może wspominać pokój nr 415, gdzie zgromadził zespół swoich 12 studentów. Wspólnie stworzyli wtedy przedsiębiorstwo warte dzisiaj 475,4 mln zł.

Comarch jest największym producentem rozwiązań informatycznych w Polsce i jedną z najbardziej innowacyjnych spółek na rodzimym rynku. Ma sieć spółek zależnych, poprzez które dostarcza oprogramowanie dla różnych branż na całym świecie.

Korporacja z "krwi i kości"

Ta korporacja, rozwijająca się poza Polską głównie na rynku francuskim i niemieckim, zatrudnia 3,5 tys. osób. Swoją markę buduje też za pomocą technik SCR, starając się zaistnieć w świadomości konsumentów w Europie Zachodniej. Ostatnio nazwa Comarch pojawiła się na koszulkach francuskiej drużyny piłkarskiej FC Orient. Odkąd firma stała się jednym z partnerów klubu AS Nancy-Lorraine w sezonie 2012/2013, jej prezes chętnie udziela wywiadów dla francuskiej telewizji. Firma chyba wyznaje zasadę "przez football do klienta", bo w Niemczech sponsoruje z kolei klub TSV 1860 Monachium.

Reklama

Kolejnym wyznacznikiem sukcesu Comarch jest fakt, że sporą część swoich zysków - prawie 10 mln euro rocznie - spółka przeznacza na rozwój badań naukowych.

Według Erste Group to pierwsza polska firma technologiczna, którą należałaby polecić inwestorom szukającym rynkowych perełek dających gwarancję zyskownej lokaty kapitału. Tymczasem wartość giełdowa spółki sukcesywnie spada od połowy 2011 roku. Jeszcze w lipcu akcje kosztowały 93 zł, w grudniu niecałe 57 zł.

"Spin-off", czyli recepta na sukces według prezesa?

Prezes Comarch twierdzi, że swój sukces zawdzięcza m.in. wykształceniu i podkreśla, że studia na AGH zapewniły mu edukację zawodową na najwyższym światowym poziomie.

Comarch promuje się na swojej stronie internetowej jako „Dolina Krzemowa pod Wawelem". „To co zrobiliśmy w 1993 roku, to pierwszy, a w tamtych czasach jedyny w Europie Wschodniej, spin off”.

„Spin-off” (ang. produkt uboczny) to określenie używane w branży filmowej, telewizyjnej i gier komputerowych. Oznacza nowy produkt powstały na bazie dużej popularności bohaterów lub wątków produkcji oryginalnych.

Tym pierwszym produktem opracowanym przez Comarch, który zaważył na późniejszym sukcesie, była Platforma Comarch OSS. Dalszą szansę na rozwój w historii spółki zapewniły m.in. kontrakty z Telekomunikacją Polską i Oracle. W 1999 roku firma wraz z RMF FM założyła portal interia.pl. Obecnie realizuje m.in. budowę data center Comarch we Francji i Niemczech.

Comarch jest niewątpliwie jedną z największych polskich spółek technologicznych – pod względem zatrudnienia, inwestycji, czy wartości rynkowej.

Wysiłki, jakie spółka wkłada w rozwój i badania naukowe mają stanowić podstawę jej sukcesu. Comarch przoduje w wielu rankingach pod względem innowacyjności. Często jednak rankingi te nie są odzwierciedleniem rzeczywistej pozycji na rynku, ale tego jak dynamicznie działa dział marketingu i PR. Trzy razy z rzędu Comarch otrzymał tytuł najbardziej innowacyjnej firmy z „Listy 2000” polskich przedsiębiorstw „Rzeczpospolitej”.

>>> Czytaj też: Polskie spółki globalne: KGHM

Zapraszamy do śledzenia kolejnych artykułów o "polskich spółkach globalnych” na Forsal.pl.