W 2010 r. po chińskich drogach jeździły zaledwie 32 samochody na każdy tysiąc mieszkańców, wynika z opublikowanego dziś raportu BHP Billiton. Społeczeństwo Stanów Zjednoczonych taki poziom osiągnęło w 1916 r.

W ciągu najbliższych 15 lat liczba samochodów na tysiąc mieszkańców Państwa Środka ma wzrosnąć niemal czterokrotnie. Byłby to wynik imponujący, gdyby nie fakt, że Ameryka pod koniec drugiej dekady zeszłego stulecia motoryzowała się dwa razy szybciej. W USA poziom 120 samochodów na 1000 mieszkańców osiągnięto w 1923 r.

Amerykanie wsiedli za kierownice samochodów za sprawą Henry’ego Forda, twórcy legendarnego Forda T. Produkcja tego modelu, zaplanowanego jako samochód dla przeciętnej amerykańskiej rodziny, rozpoczęła się w 1908 r. Standaryzacja pozwoliła na znaczny wzrost produkcji. W 1916 r. z taśmy zjechało blisko 600 tys. fordów T, a w 1923 ponad 2 miliony.

Reklama

"Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny" – reklamował model T. Henry Ford. Okazało się, że sto lat temu amerykańskim rodzinom mniej zależało na wyjątkowym kolorze karoserii, niż na własnych czterech kółkach. Produkowany przez 19 lat Ford T do tej pory należy do najlepiej sprzedających się modeli wszechczasów. Jego wynik sprzedaży został pobity dopiero w 1972 r. przez inny rodzinny samochód – Volkswagena Garbusa.

>>> Czytaj też: Henry Ford była kobietą

Pomimo dynamicznego rozwoju gospodarczego ostatnich lat, Chiny pod względem motoryzacji wciąż znajdują się u progu rewolucji ilościowej. Rosnące aspiracje coraz bogatszego społeczeństwa stworzą w najbliższych latach ogromny popyt na nowe samochody. Czy producenci wykorzystają nadarzającą się okazję i stworzą samochody dopasowane do potrzeb chińskich rodzin? Czy któraś marka zdobędzie taka pozycję jak Ford w latach 20. ubiegłego wieku? A może w Chinach objawi się rodzimy biznesmen na miarę Henry’ego Forda? Bez wątpienia przemysł samochodowy czeka kilkanaście bardzo interesujących lat.

>>> Zobacz też: Amerykańskie koncerny motoryzacyjne w Chinach dorabiają się na najbiedniejszych

ikona lupy />
Ford Model T 1924 na międzymarodowym pokazie w Moskwie - fot. Dikiiy / Shutterstock.com / ShutterStock
ikona lupy />
Ford model T na pokazie starych samochodów w Warszawie - fot. Stanislaw Tokarski / Shutterstock.com / ShutterStock
ikona lupy />
Ford Model T na "Rolling Thru the Ages Car Show" w 2009 r. w Bakersfield, California - fot. Richard Thornton / Shutterstock.com / ShutterStock