Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak, wymagania absolwentów nie odbiegają zbyt od realnych stawek. W 2011 roku mediana wynagrodzeń absolwentów wyniosła 2500 PLN brutto.

Mimo, iż oczekiwania płacowe młodych Polaków znacznie zmalały w porównaniu do lat poprzednich, studenci i absolwenci dość optymistycznie zapatrują się na swoje przyszłe zarobki. Jak wynika z badania Campus 2011 przeprowadzonego dla serwisu Pracuj.pl, w 2011 roku absolwenci chcieli w swojej pierwszej pracy otrzymywać przeciętnie 2 056 PLN netto (czyli niecałe 2 900 PLN brutto). Oczekiwania płacowe wstępujących na rynek pracy młodych Polaków uzależnione były w dużym stopniu od profilu ukończonych studiów.

W 2011 roku najwyższe wynagrodzenia otrzymywali absolwenci kierunków technicznych – mediana w tym przypadku to 3 000 PLN brutto. Natomiast sami studenci tych kierunków chcieli otrzymywać 2 265 PLN netto (3 155 brutto), po roku - 2 989 PLN, po 3 latach - 4 113 PLN (czyli 81 proc. więcej, niż u progu kariery).

Jedne z najniższych zarobków otrzymywali absolwenci kierunków humanistycznych. Połowa z nich zarabiała pomiędzy 1 800 a 3 000 PLN. Mediana wynagrodzeń brutto dla tej grupy to 2 300 PLN. Ich oczekiwania płacowe nie były zresztą wygórowane. W pierwszej pracy chcieliby zarabiać „na rękę” 1 920 PLN, po 3 latach już 79 proc. więcej – 3 445 PLN.

Reklama

Czy warto więc studiować „modne kierunki”? - Lista najpopularniejszych kierunków studiów pozwala opisać strukturę podaży absolwentów na rynku pracy. Nie daje natomiast żadnej informacji o popycie na konkretne kwalifikacje. Mówiąc wprost: modny kierunek nie zapewnia dobrze płatnej pracy – ocenia Gabriela Jabłońska z portalu rynekpracy.pl.

– Poza ukończonym kierunkiem studiów, bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na zarobki absolwentów była branża zatrudnienia – ocenia Teresa Hantz z firmy Sedlak & Sedlak.

W 2011 roku najwyższe wynagrodzenia otrzymywali absolwenci zatrudnieni w telekomunikacji i IT – 3 000 PLN brutto. Nie bez znaczenia była także wielkość firmy, w jakiej zatrudnił się absolwent lub absolwentka. Generalnie, im większe przedsiębiorstwo, tym potencjalnie wyższe zarobki.