W przypadku upadłości biura podróży ochronę turystom zapewnia ustawa z 19 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268). Jej art. 5 stanowi, że organizator musi z obowiązkowej gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej

  • pokryć koszty powrotu z wakacji,
  • zapewnić zwrot pieniędzy wpłaconych za imprezę,
  • oddać częściowe wpłaty, np. zaliczki, przedpłaty.

– Nie będą wypłacane inne kwoty wynikające z poniesienia przez klientów Sky Club sp. z o.o. szkód związanych z odwołaniem wyjazdu, gdyż nie są objęte umowami gwarancyjnymi – mówi Paweł Woronowicz, prawnik z kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr. Jedyną drogą dochodzenia odszkodowania jest wystąpienie przeciwko Sky Club sp. z o.o. z roszczeniem na podstawie art. 471 k.c.

Klienci nie mogą też liczyć, że z puli ubezpieczenia zostanie im wypłacone zadośćuczynienie za zmarnowany urlop. Można jednak domagać się tego na podstawie art. 11a ustawy o usługach turystycznych. W obu przypadkach pozew należy skierować do sądu powszechnego. Nie stoi temu na przeszkodzie to, że Sky Club złożył wniosek o ogłoszenie upadłości.

Reklama

– Jeżeli w trakcie trwania postępowania cywilnego zostanie ogłoszona upadłość biura podróży, sąd z urzędu zawiesi postępowanie – tłumaczy Paweł Woronowicz. A podejmie je z urzędu z chwilą zgłoszenia się lub wskazania syndyka lub zarządcy masy upadłości. I toczyć się ono będzie nadal z jego udziałem.

Po ogłoszeniu przez Sky Club upadłości klienci będą mogli zgłosić swoje wierzytelności na listę wierzytelności.

W pierwszej kolejności jednak poszkodowani turyści powinni zgłaszać się do marszałka województwa właściwego dla siedziby biura podróży. To on wydaje dyspozycje wypłaty zaliczek na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju. Może też występować na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów.